Ystads hamn stäms på 12 miljoner
Redan för ett år sedan började BornholmsTrafikken framföra klagomål på Ystad hamns prissättning och i går lämnades en stämningsansökan in till Ystads tingsrätt. Det exakta stämningsbeloppet är 12.103.683 kronor och gäller 2001. BornholmsTrafikken menar att Ystad hamns verksamhet är underkastad den så kallade kommunala självkostnadsprincipen. Den innebär att en kommun inte får ta ut högre avgifter för tjänster än verksamheten kostar och tillämpas brett inom kommunal verksamhet. De tjänster färjebolaget köper är bland andra tillgång till kajplats och förtöjning, avlastnings- och pålastningsanläggningar samt tillgång till färskvatten, oljetank och avfallshantering. För dessa tjänster tycker de alltså att priset är för högt. Dessutom menar de att Ystad hamn missbrukar sin dominerande ställning. Hamnchef Lars Börjesson hänvisar till det avtal som skrivits. - Vi har ju ett avtal med BornholmsTrafikken som vi jobbar efter, säger han. Och jag tycker man ska följa det man bestämt. Börjesson är på tjänsteresa i Italien och har precis fått reda på stämningen. Han vill inte kommentera stämningen mer än så utan att ha läst handlingarna. Samtidigt poängterar han att Ystad Hamn Logistik AB och BornholmsTrafikken har ett gott och fungerande samarbete på alla sätt. Lars Olof Dahlin är ordförande i hamndelegationen och kan bekräfta att frågan om avgifterna har diskuterats ett tag. - Det har varit lite korrespondens. BornholmsTrafikken tycker att taxorna är för höga men de har själva skrivit under ett gällande avtal, menar han. Dahlin förkastar de två argumenten som stämningen baserar sig på. Redan i höstas undersöktes både frågan om självkostnadsprincipen och monopolställningen. - BornholmsTrafikken borde begripa att inget av dessa båda argument håller. Vi har inget monopol och våra taxor är inte högre än i andra hamnar. Dessutom är Ystad Hamn Logistik ett aktiebolag och då kan inte den kommunala självkostnadsprincipen åberopas. Det här har vi kollat noga. Det danska färjebolaget är av en annan åsikt. De hävdar att Ystad hamn innehar en monolpolställning gentemot bornholmsfärjorna. Eftersom resenärer till och från Bornholm vill ha snabbast möjliga resväg kan bara Ystad hamn komma i fråga som färjeterminal på den svenska sidan. Företaget menar att de varken har någon reell möjlighet att byta hamn eller att anlägga en egen i Ystad. Fotnot: YA har sökt BornholmsTrafikkens VD Mads Kofod för en kommentar utan att lyckas.