Annons

Ystads nior får allt högre betyg

Allt fler av Ystads nior får högre betyg än resultat på de nationella proven. Mest generösa är mattelärarna på Norreportskolan, som ger mer än var femte elev högre betyg.
Ystad • Publicerad 12 mars 2014
Norreportskolan.Foto: 

– Nationella proven ska vara ett stöd i bedömningen av slutbetyget och vi har tidigare lyft frågan varför Ystads lärare i så hög utsträckning sätter samma slutbetyg som provbetyg, säger utvecklingsledare Cecilia Wallén.

2012 följde niornas slutbetyg resultatet på de nationella proven i svenska, engelska och matematik till omkring 90 procent. Det är betydligt mer än i riket, där 70-85 procent av betygen är de samma som provbetygen.

Annons

– Det fick oss att reagera på och undra om man i Ystads skolor i större utsträckning än i landet i övrigt följer de nationella proven, säger Cecilia Wallén.

Högre resultat

Frågan lyftes med lärare och rektorer på skolorna. Och 2013 hände något med betygen. På Ystads båda kommunala högstadieskolor, Norreport- och Västervångskolan, ökade antalet elever som fick hög- re slutbetyg än de presterade på nationella proven. Mest ökade mattebetygen på Norreportskolan, där var femte elev fick högre betyg än provbetyget. 2012 var siffran 10,6 procent.

– Vi ser inte detta som några glädjebetyg, utan tycker det är bra att lärarna i större utsträckning vågar göra egna bedömningar, säger Cecilia Wallén som också konstaterar att Ystadsniornas betyg i relation till de nationella proven nu i större utsträckning liknar betygen i övriga landet.

Hon är också noga med att påpeka att betygsresultaten generellt sett är mycket goda i Ystad.

– Men vi nöjer oss inte med det, utan strävar hela tiden efter att bli ännu bättre.

Andelen sjönk

Den djupdykning i kunskapsresultaten som utvecklingsledarna gjort är ett led i det utvecklingsarbetet. Av materialet kan man bland annat läsa ut att resultatet i svenska i trean sjunkit. 2012 nådde 93 procent av eleverna kunskapskraven. I fjor sjönk andelen till 90,3 procent. Vissa skolor visar också ganska magra resultat i nationella prov i matte.

– Statistik är trots allt bara siffror. Ett nationellt prov i matte består av åtta delar och du måste ha godkänt i alla för att få ett godkänt betyg. Men i statistiken kan du inte läsa ut om eleverna missat en eller flera delprov, säger Cecilia Wallén.

Med granskningen av kunskapsresultaten vill högsta skolledningen och barn- och utbildningsnämnden skapa en samlad bild av läget.

– Vi har startat en dialog om bedömning och betygssättning. Inte minst vill vi ha mer diskussion om den formativa bedömningen, som inte bara pekar på ett resultat utan även säger något om vad eleven ska göra för att utvecklas.

Taner Caliskan
Cecilia Billgren
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons