Annons
Insändare

Insändare: Vill Företagarna bygga hamnstaden intill Ystad industrihamn?

Företagarnas representant Bo Johnson (YA 10 augusti) ställer sig till skaran politiker eller företagare som vill öka godstrafiken till Polen. Han verkar inte heller vara nöjd med utvecklingen av lastbilstrafiken utan vill kunna öka den med upp till 300 procent som är konsekvensen av utbyggnadsplanens samrådshandlingar. Är det detta Bo Johnsson menar med utveckling?
Ystad • Publicerad 16 augusti 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
flygfoto över hamnen i ystad
flygfoto över hamnen i ystadFoto: Sprisse Nilsson

Ingen politiker eller företagare har några lösningar på en finansieringsplan utan lägger ansvaret på ”styret”. Hur kan man stödja ett ofinansierat projekt?

Kent Mårtensson (S) ligger lågt men är tydlig ”en avgörande fråga är ännu inte löst, nämligen finansieringen. Det handlar om miljardbelopp och EU-bidrag måste vara en del av finansieringen”.

Annons

Men Kent Mårtensson (S) det är inte försent att flytta Polentrafiken till andra hamnar och bygga ut för kryssningstrafiken och Bornholms trafiken i yttre hamnbassängen.

Bo Johnson skriver att ”kryssningstrafik i stort sätt kräver den utbyggnad av hamnen” som Polentrafiken kräver, stämmer inte. Polentrafikens bassängflytt kan totalt kosta upp emot 2–2,5 miljarder. Hur Bo Johnsson och en del politiker räknar hem denna öronmärkta investering blir mig ett nöje att följa?

Ystads hamnverksamhet ska alltså flyttas. Den största orsaken varför hamnverksamheten ska flyttas är för att den efterlängtade hamnstaden ska prioriteras och hamnbassängen som Ystad hamn idag använder ska tömmas på sjöfart. Där är alla politiker och medlemmarna i företagarna överens.

Hamnstaden blir något alldeles underbart som invånarna länge önskat sig. En mötesplats, ett fantastiskt område med boende, kultur, skolor, restauranger, hotell och butiker och många nya verksamheter. En guldgruva för skattekollektivet.

Självklart ska hamnstaden inte byggas intill en utflyttad gods/industrihamn utan intill en hamn vars hamnverksamhet prioriterar turister, passagerare, de lokala företagen och näringsidkarna och Ystadborna.

Kryssningsfartygen har en gyllene chans att få prio ett läge i yttre hamnbassängen med gångbro intill centrum enligt en visionsritning från en av eleverna vid Mastersutbildningen i Lund. Varför inte sälja en del av Ystads nya yttre hamnbassäng till ett av kryssningsbolagen så Ystads hamn blir ett framtida förstahandsval för kryssningsindustrin?

Ett annat alternativ vore att sälja hela hamnen till PEAB (eller något annat bolag) för cirka 600 miljoner med kraven att kryssningstrafiken ska byggas ut och Bornholms trafiken ska vara kvar i yttre hamnbassängen.

Gamla visioner blir sällan bra. Ystad förtjänar bättre.

Joakim Strandberg

Annons
Annons
Annons
Annons