Annons
Insändare

Miljardsatsning på mer godstrafik

Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna sitter i samma båt i miljardsatsningen på mer godstrafik till Polen.
Ystad • Publicerad 28 juli 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Polenfärja i Ystads hamn.
Polenfärja i Ystads hamn.Foto: Bass Nilsson

Godstrafiken har som målsättning att tredubbla lastbilstrafiken genom Ystad. Båda partierna har nickat ja till detaljplanen att bygga ut två kajplatser till för 950 miljoner öronmärkta för mer godstrafik till Polen.

SD och S stödjer en hamnutbyggnad. Det handlar om en hamnutbyggnad och inte en hamnflytt. Hamnutbyggnaden är tänkt att i framtiden finansiera en hamnflytt.

Annons

I etapp två ”hamnflytten” ska fyra nya kajer byggas till en kostnad som ingen politiker står för? Kanske 2–3 miljarder? Några EU bidrag eller statliga bidrag finns inte tillgängliga. Några bidrag från trafikverket för att bygga om Dragongatan finns inte tillgängliga innan 2040.

Alla investeringar måste lånas upp av Ystads kommun skriver Kent Mårtensson (S). Ystad är redan en av Sveriges högst belånade kommuner.

Till och med hamnpolitikern och tidigare bankmannen Henrik Plantin (M) ger hamnutbyggnaden av Polentrafiken en dödsdom när han skriver ”att S+C bakom lykta dörrar gör upp om att skuldsätta Ystads invånare med nya miljardlån. ”

Varför inte prata klartext. Vi har inte råd att behålla eller att flytta ut Polentrafiken. Det är en miljardkostnad utan säkerhet som drabbar Ystads skattebetalare.

Godstrafik är ett statligt samhällsansvar och Ystad har gjort sin samhällstjänst och kan nu lugnt flytta godstrafiken till alla de andra hamnarna som med statens hjälp storsatsar på just denna trafiken. Trelleborg, Malmö, Karlskrona, Göteborg, Helsingborg har hamnar färdigbyggda med bra infrastruktur som väntar på att ta över trafiken.

Företagarnas representant Bo Johnsson dömer ut kryssningstrafiken och dess satsning på turism i en insändare fylld av rädsla och stagnation i utveckling och saknad av visioner. Även han verkar tycka att det är OK att satsa på lastbilar före turister.

Åratal av fel investeringar i Ystad hamn ska nu få fortsätta. Nä lägg ned gamla Baltic Basun- visioner om att göra Ystads hamn till ett nytt Trelleborgs hamn.

Det är nu dags att ge tillbaka Ystads hamn till Ystads invånare. En snabb hamnflytt ut i yttre hamnbassängen för Bornholmstrafiken och en ny kryssningsterminal samt tidigarelägg byggstarten av hamnstaden. Då sparar man miljarder.

All hamnverksamhet bör sätta Ystad först och turisterna, näringsidkarna samt de lokala företagen ska prioriteras.

Joakim strandberg

Annons
Annons
Annons
Annons