Annons

Näringslivet kräver att hamnutbyggnaden skjuts upp: ”Vi är oroliga”

Näringslivet i Ystad vill skjuta upp starten för hamnutbyggnaden. Nätverket Y-front hoppas kunna stoppa det avgörande beslutet i fullmäktige på torsdag.
– Det är vår sista chans att påverka. Vi är oroliga för konsekvenserna av beslutet, säger Joakim Håkansson, vd och ägare till PMH.
Ystad • Publicerad 29 november 2018
Hamnutbyggnad eller inte? På torsdag i nästa vecka beslutar kommunfullmäktige om budgeten. För att utbyggnaden ska starta nu krävs att C, MP och V liksom i kommunstyrelsen får stöd av SD, eller att SD lägger ner sina röster.
Hamnutbyggnad eller inte? På torsdag i nästa vecka beslutar kommunfullmäktige om budgeten. För att utbyggnaden ska starta nu krävs att C, MP och V liksom i kommunstyrelsen får stöd av SD, eller att SD lägger ner sina röster.Foto: Sprisse Nilsson

Han är en av de 19 företagarna i Y-front. Redan när flytten ut till den yttre hamnen började planeras för drygt tio år sedan engagerade organisationen sig och tyckte att beslutsunderlaget var för dåligt.

När det nu är dags att sätta igång utbyggnaden agerar Y-front på nytt. Organisationen ifrågasätter de ekonomiska kalkyler som presenterats för att flytta ut hamnen och hoppas att fullmäktige nästa torsdag klubbar en budget där investeringen inte finns med nästa år.

””Vår förhoppning är att kunna påverka våra politiker till nästa torsdag, Vi hoppas att de börjar läsa siffrorna och förstår konsekvenserna”, säger Ola Hugoson.”
Annons

Y-front efterlyser en utomstående analys innan frågan sedan tas upp igen.

– Det är en så viktigt fråga att den bör belysas med mer än en kalkyl. Kalkylerna som vi sett är bara baserade på positiv tillväxt, säger Ola Hugoson, vd och ägare på Polykemi, som också engagerat sig i Y-front.

– Om man ska göra en investering måste man göra en riskbedömning. Den baseras inte bara på att allting är solsken och rosor, där kommer också regn, moln och snö. Den kalkylen har vi inte hittat.

Företagarna tvivlar på att hamnbolaget kan få den ökade lönsamhet som krävs för att på sikt betala investeringen på 912,2 miljoner kronor. EU:s bidrag på 250 miljoner kronor ökar inte den ekonomiska tilltron till satsningen.

– Vi förblindas av EU-bidraget på 250 miljoner, men det är det lilla i det stora hela. Det ska inte få oss att fatta fel beslut. Då avstår vi hellre för att fatta rätt beslut. Ett bidrag kan alltid sökas senare, säger Joakim Håkansson.

Förra året visade hamnbolagets bokslut ett överskott på 7,6 miljoner kronor. Genomsnittsvinsten sedan år 2000 har varit omkring 11,5 miljoner kronor om året. Det räcker inte för att betala utflyttningen av hamnverksamheten enligt Y-front.

– Vinsten måste tre- till fyrdubblas under en tioårsperiod, Vi måste gå ifrån att tjäna tio till att tjäna 50 miljoner på hamnen, säger Joakim Håkansson.

– Omsättningen har gått upp med 50 procent de senaste tio åren, men lönsamheten har inte ökat på samma sätt.

Investeringen blir drygt 660 miljoner kronor för Ystads kommun när EU lämnat sitt bidrag på en kvarts miljard. Den ska på sikt betalas av hamnbolaget, men de första sex åren ska vinster i andra kommunala bolag genom koncernbolaget Ytornet hjälpa till. Pengar som annars gått in i kommunkassan.

Y-front ser en stor risk att Ystads skattebetalare får skjuta till mer pengar än så.

Annons

– Vi kan inte förstå hur man kan skapa de resultat kalkylen visar, säger Joakim Håkansson.

Ola Hugoson och Lars Hugosson är med Polykemi och Rondo engagerade i näringslivsnätverket Y-front.
Ola Hugoson och Lars Hugosson är med Polykemi och Rondo engagerade i näringslivsnätverket Y-front.Foto: Anette Sjöstrand

Y-front pekar på att den tuffare konkurrensen om färjetrafiken till Polen från Trelleborg och Karlskrona och den kommande fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland genom Fehmarn bält-tunneln påverkar hamnen i Ystad

– Hela det riskscenariot finns inte. Man kan inte basera en investering på en miljard på känslor och förhoppningar säger Ola Hugoson.

””Vi förblindas av EU-bidraget på 250 miljoner, men det är det lilla i det stora hela. Det ska inte få oss att fatta fel beslut. Då avstår vi hellre för att fatta rätt beslut. Ett bidrag kan alltid sökas senare”, säger Joakim Håkansson.”

Y-front vill i första skedet pausa projektet i ett halvår för att göra den nya analysen. Organisationen vill därför att kommunen varken ska skriva på avtalet med den danska entreprenören Per Aarsleff eller avtalet som ger EU-bidraget.

– Vi är övertygade om att danskarna är tillräckligt intresserade för att vänta ytterligare ett halvår, säger Ola Hugoson.

På måndag klockan 18.30 arrangerar organisationen ett öppet möte under rubriken Hamnförnuft på Litemer. Y-front bjuder in politiker från de åtta partierna i fullmäktige och representanter för hamnbolaget Ystad hamn logistik. För allmänheten krävs en föranmälan.

– Vår förhoppning är att kunna påverka våra politiker till nästa torsdag, Vi hoppas att de börjar läsa siffrorna och förstår konsekvenserna, säger Ola Hugoson.

Per NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons