Annons
Insändare

Insändare: Godstrafiken flyr Ystads hamn

Sedan år 2000 har Ystads hamn tappat 85 procent av sin miljövänliga godstrafik via järnväg. Detta trots en hårdsatsning på miljövänligare godstrafik för att kunna rädda kvar Polentrafiken. Med facit i hand är detta inget annat än ett fiasko.
Ystad • Publicerad 17 september 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
flygfoto över hamnen i ystad
flygfoto över hamnen i ystadFoto: Sprisse Nilsson

Inom kort ska även Ystads järnvägsstationsområde byggas om och alla godstågen från Malmö kommer i tre månader att ha Svarte som slutstation? Blir detta dödsstöten för Greencargos aktiviteter i Ystads hamn?

Trelleborgs hamn har tappat 70 procent av sin godstrafik via järnväg och båda cityhamnarna vilseleder sina politiker genom att påstå att om vi bygger ut för mer godstrafik så blir det pengar över till välfärden.

Annons

Trelleborgs hamn levererar noll kronor till välfärden. Båda städerna bygger ut sina hamnar utan att ha löst tillfartsvägarna. Båda lånar till hamnutbyggnaden med kommunala medel trots att Trelleborg har både EU och statsbidrag. Båda städerna ska bygga om innerhamnarna till kuststäder.

Den kommunala hamnkapprustningen fortsätter trots att staten varit tydlig med att Ystads hamn inte är en Core hamn (statligt prioriterad hamn).

För Ystads politiker är det nu viktigt att inse att den här typen av nationellt och internationellt viktig infrastruktur i grunden inte är ett lokalt åtagande för en liten kommun.

Det räcker inte med att i sjunde valet i rad prata om en tvåfilig motorväg eller dubbla järnvägsspår till Malmö, det är inte trovärdigt längre.

Av det stora antalet lastbilar som redan idag ska till/från Ystad hamn så är det endast 3 procent som har Ystad som slutdestination. Redan idag genererar dessa lastbilar tillräckligt mycket utsläpp för att många ska oroa sig över hur utsläppen påverkar deras hälsa.

Visionerna att tredubbla den miljöfarliga lastbilstrafiken enligt samrådsprotokoll/planen för att bygga ut godstrafiken till borde ge många politiker skrämselhicka. Politikerna vet att Dragongatan kan byggas om tidigast 2040 enligt trafikverket.

Det finns dock positivt ljus i tunneln nu när Moderaterna äntligen lyssnat på sina medlemmar och insett att några nya miljardlån till Ystads skattebetalare blir det inte för en godshamns utbyggnad.

Moderaterna vill snabba på hamnflytten. Man vill prioritera Hamnstaden. Utökad godstrafik till Polen får externa aktörer finansiera. Bra med tydliga politiker.

Riskerna är stora att lastbilstrafiken kan ta samma snabba exit från Ystas hamn som godsjärnvägstrafiken när kilometerskatten införs på tung lastbilstrafik i hela Skåne, om man avgiftsbelägger ”smitvägarna”, när Fehrmanbron Tyskland-Danmark blir färdig eller tunneln under Helsingborg-Helsingör.

Det kommer att bli billigare att ta färjorna till de hamnar som är närmast slutdestination.

Annons

Risken finns att hamnstaden kommer att finansiera Polentrafiken och inget annat.

Joakim Strandberg

Annons
Annons
Annons
Annons