Annons
Insändare

Insändare: Utnyttja natursköna grusvägar i stället

Svar till: ”Gör inte politik av cykelvägen” av Göran Brante och Annika Weitner i YA 12 februari.
Löderup • Publicerad 15 februari 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Här tar cykelvägen slut idag strax innan Hammar.
Här tar cykelvägen slut idag strax innan Hammar.

Absolut finns det även säkert en grupp boende som är nöjda med Trafikverkets förslag på placering. Men detta handlar ju om att hitta det förslag som är bäst, gör minst skada, och mest nytta.

Vi kan dock inte bara foga oss till tjänstepersoner som inte har lokal kännedom, vilket de boende på plats har.

Annons

Deras röster måste bli hörda och representeras lokalt. Företrädesvis av kommunpolitiker från samtliga partier. Deras uppdragsgivare är folket.

Här måste vi använda oss av Subsidiaritetsprincipen.

Subsidiaritetsprincipen är en princip som innebär att beslut ska fattas på den lägsta ändamålsenliga nivån. Till detta bör också läggas högre nivåers skyldighet att stödja lägre nivåer. Principen är grundläggande för Europeiska unionens funktionssätt.

Självklart måste vi freda naturskyddsområden i största möjliga mån där detta är möjligt. De finns ju där av ett skäl. Vidare vill jag återigen påtala hur viktigt det är att våra matproducenter inte hindras att ge oss råvaror för vårt välmående.

Om vi på norra sidans vägren sår en blomstersträng till bina, har vi vunnit mer än vi förlorat. Allt enligt projektet ”Blommor för bin”.

"Vi vill vidare mena att alla intrång och förändringar som görs i naturskyddsområden av olika slag hotar allemansrätten."

Jag vill hävda att man ökar tillgängligheten.

En hårdgjord cykelväg mellan Löderups strandbad och Skillinge, genom naturskyddsområde, behöver inte vara asfalterad eller breddad. Den kan vara som den i Sandskogen, eller som de på cykelön Bornholm.

Därigenom öppnar man upp tillgängligheten för de med olika funktionsvariationer och får en välbesökt cykelväg i natursköna områden. Att tillgängliggöra naturen för de som annars inte kan nyttja den så lätt, måste ju vara en vinst.

Detta som ett komplement till den asfalterade cykelvägen precis intill trafikens dån. Det är också på södersidan dessa natursköna markvägar och grusvägar finns. Många av dem strax intill landsvägen, dock längre ifrån än vad som blir fallet om en cykelväg läggs precis intill.

Annons

En sådan blir inte trevlig att cykla på.

Att hårdgöra en befintlig naturskön väg eller asfaltera en åker? Vilket av dessa alternativ blir bäst och vilket håller nere kostnad samt miljöpåverkan?

Marcus Conradsson

Söder om landsvägen

Annons
Annons
Annons
Annons