Annons

Ny färja ger expressfart till Bornholm

I många år gick hon mellan Århus och Odden. Nu har en av världens största katamaraner, Express 1, fått ny rutt och ersatt Leonora Christina mellan Ystad och Rönne.
– Det är spännande när det händer något nytt, säger kapten Sten Andersen.
Ystad/Rönne • Publicerad 4 september 2018 • Uppdaterad 17 september 2018
Utsikten från fören är storslagen.
Utsikten från fören är storslagen.Foto: Bass Nilsson

Det är fjärde dagen Express 1 lägger ut från Ystad och styr mot Rönne. I fredagskväll gjorde Leonora Christina sin sista seglats på sträckan och vid midnatt, natten mot lördag tog Express 1 över.

Peter Rohrberg tycker skiftet av färja gått smidigt.
Peter Rohrberg tycker skiftet av färja gått smidigt.Foto: Bass Nilsson
Annons

– Skiftet har gått väldigt bra, säger Peter Rohrberg, som är teamchef och på plats för att se till att allt funkar ombord.

I Ystads hamn har man anpassat färjeläget efter den nya färjan ännu har inte alla pilar kommit upp. Som passagerare blir man först lite frågande när man hänvisas till utgången, innan man hittar den nya glasade landgången och kan ta sig ombord.

Express 1, som tidigare seglade på Kattegatt, mellan Själland och Jylland har fått en ordentlig uppfräschning inför turandet till Bornholm.

– Färjan har byggts om och fått betydligt fler sittplatser. Nu finns det plats för 1 400 platser. Dessutom är alla golven nya, säger Peter Rohrberg.

En tidigare restaurangdel har fått ge plats och de många nya stolarna, som nu dominerar inredningen. De står i många rader, riktade framåt och med en nedfällbar bricka på ryggstödet.

Den stora mängden ger ett ganska enahanda intryck. Tills man kommit längst fram i båten. Där i panorama-loungen har man en vidunderlig utsikt över först Ystads hamn och sedan havet.

De många fönsterna gör loungen ljus och fin.

– Här är verkligen väldigt fint, tycker Anita Nilsson och Marianne Steininger som är på väg att hälsa på en väninna på Bornholm.

Karlo Didriksen och Kjell Kild Andersen tycker Leonora Christina var väl så fin som den nya färjan.
Karlo Didriksen och Kjell Kild Andersen tycker Leonora Christina var väl så fin som den nya färjan.Foto: Bass Nilsson

Alice Plom och Kjell Kild Andersen är bosatta på Bornholm och är på väg hem efter en liten semester.

Annons

– Vi tycker nog att Leonora Christina var finare. Dessutom var det lättare att köra ombord. Bussar och lastbilar måste backa ombord på Express 1. det kan aldrig sluta väl, säger Kjell Kild Andersen.

Kapten Sten Andersen, som arbetat ombord på Leonora Christina i fyra år och nu har fått lära sig att manövrera Express 1, tror inte alls att det behöver bli problem med fordonen ombord.

– Rampen ombord på Leonora Christina var betydligt brantare och fick många förare att bäva. Här är den flackare och mer bekväm, säger han.

I fyra år var Sten Andersen kapten på Leonora Christina. Nu har han befälet på Express 1. ”Det är roligt med något nytt”.
I fyra år var Sten Andersen kapten på Leonora Christina. Nu har han befälet på Express 1. ”Det är roligt med något nytt”.Foto: Bass Nilsson

Han tycker det funkar bra med den nya båten. Så här i i starten har han Express 1:s tidigare kapten Nils Pedersen vid sin sida.

Det är en lugn dag och havet ligger blankt. Men ute i Bornholmsgatten kränger färjan lite.

– Det var mer läat i Kattegatt, säger han och ler lite snett.

En stor del personalen om bord kommer, liksom Sten Andersen från Leonora Christina.

– Jag var med på den sista turen. Det var lite vemodigt för både oss i personalen och för passagerarna. Men nu känns det bra med en ny båt med nytt koncept, säger Søren Boie som arbetar i en av kaffebarerna.

Granne med baren finns Provianten, där det serveras frukost och varm mat.

Annons

– Den är fortfarande under uppbyggnad och kommer att utvecklas, säger Henrik Petersen, cateringchef. Han har tidigare drivit hotell på Bornholm och är helt ny ombord.

– Det som går mest är gott kaffe och kakor, smör och bröd, säger han.

Efter en timme och en kvart slår Express 1 av på farten och glider in i Rönne hamn. Färjan töms på passagerare och fordon, personalen plockar disk och städar alla utrymmen innan nya passagerarna släpps på och Express 1 lägger ut och stävar ut mot Ystad igen.

bild 1/12
Det finns ingen regelrätt restaurang, men väl servering och flera kaffebarer.
Express 1 vänder i Ystads hamn och backar in i sitt hamnläge,
Jan Pernesten, Furuboda och Katarina Appelkvist, Simrishamn är på lillsemester med kompisarna Charlotte och Richard Wigvall.
Många danska skolelever åker på läger till Bornholm så här års.
Express 1 har byggts om och fått många nya sittplatser.
I fyra år var Sten Andersen kapten på Leonora Christina. Nu har han befälet på Express 1. ”Det är roligt med något nytt”.
Henrik Petersen  har lämnat sitt hotell på Bornholm för att bli cateringchef ombord.
Vid avgång blir det snabbt kö till kaffebaren.
Vyn över Ystads hamn är fin.
Søren Boie var med på sista turen med Leonora Christina. ”Det var vemodigt för både oss i personalen och för passagerarna”, säger han.
Inredningen på Express 1 är lite enahanda med rader av stolar. Men utsikten är desto finare.
Express 1 är mäktig när hon seglar in i Ystads hamn.
Det finns ingen regelrätt restaurang, men väl servering och flera kaffebarer.
Express 1 vänder i Ystads hamn och backar in i sitt hamnläge,
Cecilia BillgrenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons