Annons
Insändare

Klas Göthe: Äntligen – fyra kommunalråd vill samarbeta

Insändaren ”Med rätt infrastruktur går Sydöstskåne en ljus framtid till mötes” i lördags 10 april inger optimism.
Sydöstskåne • Publicerad 14 april 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Pågatågen och järnvägsförbindelserna bör prioriteras hårdar, menar fyra sydöstskånska kommunalråd.
Pågatågen och järnvägsförbindelserna bör prioriteras hårdar, menar fyra sydöstskånska kommunalråd.Foto: Johan Nilsson/TT

Fyra kommuner ser nödvändigheten i att samarbeta för att utveckla Österlen.

Ystad är kvartettens mest expansiva kommun med befolkningstillväxt och skattekraft som ligger en bra bit över genomsnittet för Skåne. Övriga Österlenkommuner ligger en bra bit under.

Annons

Simrishamn är med sin stadigt sjunkande skattekraft och tilltagande demografiska obalans den som har mest att vinna på ett utökat samarbete.

För att öka skattekraften måste fler arbetstillfällen skapas, näringslivet utvecklas och fler vilja bosätta sig på Österlen och arbeta utanför regionen.

I insändaren framhålls turismen som den stora tillväxtmotorn. Besöksnäringen är visserligen viktig för Österlen, men bidrar tyvärr lite till ekonomin och sysselsättningen. I Simrishamn svarar den bara för 7-8 procent av BRP (bruttoregionalprodukten) och sysselsättningen enligt HUI, Handelns utredningsinstitut.

Visst finns en utvecklingspotential att ta vara på, men fokus måste flyttas till utvecklingen av övriga delar av näringslivet. Här spelar framtidens infrastruktur en avgörande roll.

Kommunalråden utgår från dagens situation, men bortser helt från den genomgripande förändring av både samhälle och infrastruktur som påbörjats med 2030 och 2045 som delmål. Österlen berörs i hög grad.

För att nå 2030-målet måste till exempel trafikvolymen totalt sett minska kraftigt. Personbilstrafiken med 50-60 procent.

Fossila bränslen ska ”straffas ut”. Miljoner fordonsägare står 2030 med fossildrivna bilar, extremt dyra att köra och som ingen vill ha.

Att pendla till jobbet med en el-driven bil kostar 4-5 kronor milen. Ju fler el-bilar desto färre tågresor?

Med el-drivna bussar sjunker driftskostnaden och miljöbelastningen drastiskt. Det medger större turtäthet och flexibilitet inom samma budgetram som idag.

Godstrafiken effektiviseras och byter energiform. Mer transportnytta per kilowattimme bryter trenden av ständigt ökad trafikvolym, lokal tillgång på el och biogas måste tryggas och så vidare.

Annons

Kommunalrådens initiativ i infrastrukturfrågan är berömvärt men det behövs en gemensam analys av 2030-målets konsekvenser och möjligheter för Österlen.

I projektdirektiv 2020 för ”Infrastrukturplan för Simrishamns kommun” nämns vare sig 2030- eller 2045 målet med ett ord trots att dagens förutsättningar redan är överspelade. Kunskapen är troligen inte mycket bättre i övriga kommuner.

Med konsekvensanalysen på bordet blir diskussionerna kring utvecklingen av Österlen både spännande, meningsfulla och konkreta. Varför vänta?

Klas Göthe, Brantevik

Annons
Annons
Annons
Annons