Annons
Insändare

Hamnstyrelseledamöter: Ystads hamn är ett välmående bolag

Svar på Peter Nilssons insändare i YA 17 augusti ”Är Ystads hamn på väg mot konkurs?”. Ystads hamn logistik AB är absolut inte konkursmässigt utan ett välmående bolag med ett eget kapital på över 70 miljoner som går bra och bidrar med mycket positivt för Ystads kommun.
Ystad • Publicerad 2 september 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Utbyggnaden av Ystads hamn har kostat 43 miljoner kronor mer än beräknat, något som politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott fick veta först nu i veckan.
Utbyggnaden av Ystads hamn har kostat 43 miljoner kronor mer än beräknat, något som politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott fick veta först nu i veckan.Foto: Carl Johan Engvall

Företagarna Ystad har fått gjort en samhällsanalys över vilka samhällsekonomiska vinster hamnen i Ystad bidrar med och i den fastställs bland annat att Ystads hamn beräknas bidra med över 2 400 arbetstillfällen direkt och indirekt. Då är effekten av färjepassagerarna inte inräknat, vilket gör att siffran är mycket högre.

Ystads hamn och logistik AB är ett kommunalt helägt bolag som ansvarar för driften av hamnen, VD är Björn Boström som är underställd hamnstyrelsen.

Annons

Hamnbolaget arrenderar infrastruktur och fastigheter av hamnförvaltningen (kommunen) som är ansvarig för alla investeringar och är ägare av infrastruktur och fastigheter.

I hamnförvaltningen är Björn Boström hamnchef och underställd kommunstyrelsens arbetsutskott och här är för tillfälligt Kristina Bendz ordförande och ytterst ansvarig.

För att få en rättvisande bild av ekonomin så måste dessa läggas ihop, hamnbolaget och hamnförvaltning och då kan man ganska enkelt se att hamnen är en bra affär för Ystads kommun och dess invånare.

Under de mer än 20 år som gått sedan Hugo Jönsson och Sten Hagberg kommunalisera hamnverksamheten har den inte kostat skattebetalarna en enda krona därför att det som kommunen investerar läggs på bolagets arrende där hamnbolaget betalar samtliga kostnader plus internränta.

Genom årens lopp har hamnverksamheten pumpat in hundratals miljoner till kommunens välfärdsverksamheter.

När det gäller de 43 miljonerna så är det ett olyckligt uttalande att det fallit mellan stolarna men det är inga ”nya” pengar som behövs utan det är en bokföringsmässig sak.

I hamnförvaltningens (kommunens) ansökan till EU om bidrag för hamninvesteringen i nya färjeläge så var ansökan på att investeringen skulle vara på 1000 miljoner utifrån det blev det till det flestas glädje beviljat 250 miljoner som avräknas neråt om investeringen skulle bli mindre än 1 000 miljoner.

Varför det aldrig tagits upp mer än 950 miljoner i budgeten vet inte vi men en gissning är att man trott att man skulle kunna tillgodoräkna sig de 250 miljonerna i bidrag som blev beviljat projektet och där redan cirka hälften utbetalats till Ystads kommun.

Var dessa pengar bokförts bör de ekonomiskt ansvariga svara på men visst tycker man att de skulle räknas av på investeringen då de beviljats till just det. Så trots de 43 miljonerna så har detta jätteprojekt hållit sig inom ursprungsramen för projektet och vi skulle nog vilja påstå att det är bra för det är inte sällan projekt i storleksordningen som hamninvesteringen sväller 10-15 procent utifrån ursprungskalkylen.

Vi rekommenderar alla som är intresserade att fördjupa och berika sig ytterligare i ekonomin kring hamnbolaget och hamnförvaltningen att kontakta Björn Boström för att få utökad förståelse och rätt uppgifter.

Annons

Kevin Rasmussen, arbetstagarrepresentant

Kaj Jönsson (S), vice ordförande Ystad Hamn Logistik AB

Kent Mårtensson (S), ledamot Ystad Hamn Logistik AB

Michael Michaelsson (SD), ledamot Ystad Hamn Logistik AB

Håkan Eriksson (C), ledamot Ystad Hamn Logistik AB.

Annons
Annons
Annons
Annons