Annons

Gröstorp rasar mot 70-skyltar

De ville ha 30 men fick 70. Gröstorpsborna rasar mot de ändrade hastighetsgränserna i byn. Trafikverket menar dock att skyltarna stod fel tidigare och nu är enligt reglerna.
Simrishamn • Publicerad 22 augusti 2012
Mammorna Therese Österlind och Malin Jönsson med Hilma på armen, Lars Olsson och dagbarnvårdaren Monica Dahl med barnen Tilia, Saga, Anna och Tess, är arga. Medan andra byar får sänkt hastighet kryper 70-skyltarna allt längre in i Gröstorp.
Mammorna Therese Österlind och Malin Jönsson med Hilma på armen, Lars Olsson och dagbarnvårdaren Monica Dahl med barnen Tilia, Saga, Anna och Tess, är arga. Medan andra byar får sänkt hastighet kryper 70-skyltarna allt längre in i Gröstorp.Foto: 

– Det är inte klokt, säger dagmamman Monica Dahl. Det har alltid varit många som kör för fort genom byn, men det blir ju knappast bättre av att 70-skyltarna flyttats 500 meter längre in i byn.

Som dagbarnvårdare har hon mellan 8 och 12 barn hemma hos sig varje dag. Hon bor mitt emot infarten till Bäckhalladalen och när man kommer till henne känns det som om hon bor mitt i byn. Men sedan några veckor står 70-skyltarna bara ett stenkast norr om hennes infart. Bortom skyltarna fortsätter byn med fyra–fem hus till.

Annons

– Bilisterna börjar gasa när de ser 70-skyltarna och de som kommer in i byn har inte hunnit komma ner i 50 när de passerar mitt hus. Och jag har många föräldrar som kör in på min infart och sen ska backa ut på vägen.

Att hastigheten genom byn ökat har byborna redan märkt.

– Ja, det märktes direkt. Det är många fler som passerar alltför fort, säger Lars Olsson som bor granne med Monica Dahl.

Barn i skolan

Therese Österlind är en av byns mammor som lämnar barn hos byns dagbarnvårdare, men hon har också barn som börjat skolan. Hennes Melvin, 5,5 år, ska med den nya skolskjutsorganisationen stå och vänta på sin buss längs vägen.

– Precis intill hans hållplats står 70-skyltarna. Det känns inte så bra, säger Therese Österlind.

Anledningen till att Trafikverket flyttat skyltarna är att de faktiskt stod fel tidigare.

– Om det är Trafikverket eller kommunen som gjort fel vet jag inte. Men det är mycket viktigt att skyltarna står på metern rätt, säger Lennart Helsing, press-talesman på Trafikverket.

Det är Trafikverket som bestämmer hastighetsgränsen på vägar utanför tätbebyggt område. Och eftersom bashastigheten för vägar som denna är 70 så är det 70 som ska gälla fram till gränsen för tätbebyggt område. Och enligt kommunens kartor tar Gröstorp slut där 70-skyltarna står i dag.

Kan bli problem

Annons

– Hastighetsgränserna längs Trafikverkets vägar regleras i förordningarna och det är förordningarna som gäller juridiskt. Om polisen skulle ha en hastighetskontroll så är det alltså hastigheten i förordningarna som gäller oavsett vad som står på vägskyltarna. Det kan alltså bli problem om skyltarna inte stämmer med reglerna, säger Lennart Helsing.

Om det är tätortens gränser som avgör var det är 50-område borde kommunen kunna rita om kartan?

– Visst kan vi se över gränserna men jag tror det är enklare att ansöka om sänkt hastighet hos länsstyrelsen, säger Frida Svedin, trafik- och utredningsingenjör vid Simrishamns kommun.

Det Gröstorpsborna kan göra är alltså att vända sig till länsstyrelsen.

– Länsstyrelsen kan besluta om en lokal trafikföreskrift och det gör de ganska ofta. Länsstyrelsen brukar lyssna på boendes synpunkter. Men vi måste väga nyttan av sänkt hastighet mot hur vi bedömer efterlevnaden och effekten av till exempel 50-skyltar. Om trafikanterna inte förstår motivet till en hastighetssänkning så är risken stor att ingen bryr sig om skylten, säger Lennart Helsing.

Maria Sällberg
Emma Lawesson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons