Annons
Insändare

Dan Sehlberg: Vi vill bygga bostäder för äldre i Ystad

Ystad behöver fler bostäder för äldre. Därför kan vi inte förstå de politiker som röstat mot vårt förslag om att bygga ett nytt äldreboende och trygghetsbostäder i Ystad. Trots att det ger fler – och bättre – vårdlägenheter. Dessutom till en avsevärt lägre kostnad.
Ystad • Publicerad 11 november 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
På den här tomten närmast Malmövägen i Trädgårdsstaden ska det byggas ett äldreboende, men det är ännu oklart när och vilken omfattning och i vems regi.
På den här tomten närmast Malmövägen i Trädgårdsstaden ska det byggas ett äldreboende, men det är ännu oklart när och vilken omfattning och i vems regi.Foto: Peter Hellemarck

Tomten anvisades genom en bred tävling och tanken var att bygga bostäder.

Kommunen planerade för ett äldreboende på tomten bredvid, men vår erfarenhet från utveckling av mer än 100 000 kvadratmeter äldreboenden sa oss att den marken var för liten för ett modernt äldreboende enligt gällande myndighetskrav.

Annons

Vi tog då fram ett alternativt förslag baserat på en gemensam exploatering av bägge tomterna. Förslaget gav fler äldreboendeplatser och innehöll alla de moderna lösningar som krävs, exempelvis avseende smittskydd och optimal personalbemanning utifrån gällande myndighetsrekommendationer.

I april 2020 godkände en enig kommunstyrelse vårt förslag om ett nytt äldreboende i Trädgårdsstaden, med generösa lägenheter och gemensamhetsytor samt en väl tilltagen och sammanhållen utemiljö. Förslaget innehöll även efterlängtade trygghetsbostäder.

Sedan dess har vi i nära samarbete med kommunens tjänstemän utarbetat ett förslag till avtal där vi bygger 80 äldreboendeplatser samt minst 40 trygghetsbostäder. Förslaget går att utöka till 130 äldreboendeplatser.

Samarbetet med kommunen och dess tjänstemän har fungerat bra, och samtliga önskemål för en framtida kommunal drift har inarbetats i förslaget. Därför blev vi förvånade över att oppositionspartierna bytte åsikt när kommunstyrelsen i maj tog upp avtalet för beslut.

I debatten som följde hängdes vi ut som ett riskkapitalbolag som presenterat ett uselt utkast på avtal. Utifrån bristfälliga kalkyler och med ett föråldrat underlag jämfördes nu vårt förslag med det betydligt mindre alternativet på kommunens mark.

Självklart respekterar vi de demokratiska spelreglerna. Ystads kommunstyrelse har rätt att fatta vilka beslut de vill. Men eftersom den beskrivning av oss och vårt förslag som förekommit i media inte överensstämmer med verkligheten vill vi klargöra några fakta:

· Vi är inget riskkapitalbolag. Sehlhall ägs till 65 procent av medarbetarna. Övriga ägare är styrelsen samt en handfull privatpersoner och utvalda familjeföretag. Största externa ägare är Stena Fastigheter. Vi är ett seriöst företag som jobbar långsiktigt. Just därför har vi så goda referenser från samarbete med kommuner med varierande politisk majoritet.

· Påståendet att vårt alternativ är dyrare att uppföra baseras på gamla entreprenadpriser och bortser helt från att vårt förslag ger fler boendeplatser. Faktum är att vårt förslag är betydligt billigare per boendeplats. Det kommande behovet av bostäder för äldre i Ystad är stort. Byggs det färre äldreboenden i Trädgårdsstaden så måste det byggas fler någon annanstans i kommunen.

· Ett återkommande argument är att det skulle vara billigare för kommunen att själva uppföra och driva fastigheten, men enligt tjänstemännens egen analys blir det dyrare. Dessutom är vårt pris fast, emedan kommunens kostnader för uppförande i egen regi är uppskattningar baserade på rörliga och ofta föråldrade parametrar. Vidare leder begränsningar i det kommunala äldreboendet till en dyrare driftskostnad per lägenhet, alternativt en lägre personalbemanning och därmed försämrad omsorgskvalitet. Över en hyresperiod om 25 år sparar kommunen flera hundra miljoner med vårt förslag.

· Kritiker till privata hyresvärdar hävdar att kommunen får en svag förhandlingssituation när avtalet ska omförhandlas. Erfarenheten visar att detta inte stämmer. Kommunen har en stark ställning vid omförhandling av hyresavtalet. Vem skulle annars hyra lokaler anpassade för äldreomsorg i Ystad? Kommunen har planmonopol och äger alternativ mark.

Annons

· Vi vill bygga trygghetsbostäder. Det är en populär boendeform bland äldre som avlastar övrig äldreomsorg. Men för att det ska vara ekonomiskt möjligt så behöver dessa byggas tillsammans med äldreboendet så att resurser kan samnyttjas. Det är inte möjligt om kommunen bygger äldreboendet i egen regi.

· Tack vare det arbete som vi och kommunens tjänstemän gjort under ett års tid så är vi startklara för inlämning av bygglov och därefter byggstart. Väljer kommunen att själva uppföra fastigheten måste man börja om. Sannolikt fördröjer detta byggstarten med flera år. Dessutom förutsätter det egna alternativet att kommunen kraftigt ökar sin skuldsättning.

Vi hoppas att dessa sakliga och rationella argument avseende högsta möjliga kvalitet till lägsta möjliga kostnad, i slutändan ska väga tyngre än ideologi, och att Ystads politiker kan enas om att realisera denna möjlighet tillsammans med oss. Gemensamt kan vi skapa ett tryggt och modernt äldreboende i världsklass, och väbehövliga trygghetsbostäder, mitt i den vackra Trädgårdsstaden.

Dan Sehlberg, Sehlhall

Annons
Annons
Annons
Annons