Annons

Spontant praoval förvandlades till drömyrke

Samtidigt som plåtslagarbranschen skriker efter ny arbetskraft är få villiga att satsa på yrket. Men Mateusz Plewinski går mot strömmen. Trots att han bara läser andra året på gymnasiet börjar han redan bli etablerad på Plåt på Österlen.
Tomelilla • Publicerad 16 november 2019 • Uppdaterad 27 november 2019
Mateusz Plewinski har just nu tre veckors praktik på Plåt på Österlen men börjar redan bli etablerad i yrket efter att ha varit på företaget till och från sedan han gick i nian.
Mateusz Plewinski har just nu tre veckors praktik på Plåt på Österlen men börjar redan bli etablerad i yrket efter att ha varit på företaget till och från sedan han gick i nian.Foto: Mark Hanlon

När Mateusz Plewinski gick i nian på Kastanjeskolan och uppmanades att söka prao-plats sonderade han terrängen i skolans närheten. Han fann Plåt på Österlen, fem minuters gångväg från egna hemmet.

– Jag hade inte en tanke på att bli plåtslagare utan var bara bekväm, säger han. Men när jag väl hade varit här förstod jag att det var detta jag ville göra. Det var kul och jag insåg att det behövdes många plåtslagare.

Mateusz Plewinski gillar friheten och det egna ansvaret i jobbet. Att pendla tur och retur till Kristianstad för att gå i skolan är det värt, menar han.
Mateusz Plewinski gillar friheten och det egna ansvaret i jobbet. Att pendla tur och retur till Kristianstad för att gå i skolan är det värt, menar han.Foto: Mark Hanlon
Annons

Plåt på Österlens VD Tim Nilsson bekräftar att så är fallet. Branschen skriker efter nya förmågor, men det är svårt att få den yngre generationen att se yrkets fördelar.

– Sedan måste vi i branschen också ta vårt ansvar, säger Tim Nilsson. Det ligger i vårt intresse att fler lär sig yrket och då får vi bjuda till och erbjuda unga människor en möjlighet att lära sig yrket från grunden. Att bara sätta in en annons i tidningen och söka erfarna plåtslagare med B-körkort håller inte.

Tim Nilsson menar att det handlar om ren överlevnadsstrategi. Plåt på Österlen som bildades i minsta möjliga skala 2007 har växt avsevärt tack vare att man kunnat anställa kompetent personal genom åren. Om bristen på nytt folk blir total slutar också företaget att utvecklas.

– Vi har i många år haft samarbete med gymnasieskolor i Malmö och Kristianstad men insett att vi måste fånga upp ungdomarna ännu tidigare, säger Tim Nilsson. Därför har vi börjat erbjuda prao för eleverna på Kastanjeskolan, och det var på den vägen Mateusz kom hit.

VD Tim Nilsson är glad över Mateusz intresse: ”Det tar tid att lära upp en person, å andra sidan ger det mycket tillbaka när man väl ser engagemanget”, säger Tim.
VD Tim Nilsson är glad över Mateusz intresse: ”Det tar tid att lära upp en person, å andra sidan ger det mycket tillbaka när man väl ser engagemanget”, säger Tim.Foto: Mark Hanlon

Sedan Mateusz första prao-vecka på företaget för två år sedan har mycket hänt. Han går nu andra året på Bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning på plåtslageri, på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Han har haft sommarjobbat på Plåt på Österlen och gör i detta nu en tre veckors lång praktik på företaget.

– Jag känner mig hemma här nu, säger han. Att komma hit känns mer som att komma in i en stor familj, alla känner varandra och tar hand om varandra. Jag är inte säker på att jag hade trivts lika bra på ett storbygge.

VD Tim Nilsson blir nöjd när han hör det. Mycket arbete läggs ner på att få till rätt stämning på jobbet.

– Byggbranschen kan vara robust, hård och maskulin men det behöver inte vara så. Alla som jobbar vet hur det är att komma ny och vara i behov av att lära sig. Det försöker jag påtala för mina medarbetare, och de är bra på att dela med sig av råd och stötta.

Mateusz ser nu fram emot en framtid som plåtslagare. Fördelarna med yrket är fler än han trodde när han valde prao i nionde klass:

– Det är ett fritt jobb med mycket eget ansvar, ute på bygget jobbar man i par eller själv. Jag gillar det. Dessutom slipper jag ju sitta en timme på buss upp till skolan när jag är här och jobbar, jag går hit på fem minuter istället. Det är helt enkelt fett nice.

Annons

Tim Nilsson skrattar:

– Fett nice? Ja du, det kanske får bli vår företagsslogan i framtiden …

Henrik Ekblom YsténSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons