Hamnen på väg mot nytt rekordår: ”Vi har tänkt bort järnvägstrafiken”
För några dagar sedan kom det definitiva beskedet att järnvägstrafiken i hamnen försvinner. Green Cargo meddelade att sista tåget rullar av Polenfärjorna före årsskiftet.
– Vi har tänkt bort järnvägstrafiken helt och hållet. Den betyder inte så mycket, men det är tråkigt att den inte kan fortsätta. Det är framtiden av miljöskäl, säger Björn Boström.
– Marknaden finns, men de polska aktörerna är ointresserade. Det krävs en aktör på varje sida.
Hittills i år har minskningen av antalet vagnar fortsatt, men bara med ett 50-tal.
– Vi har mer gods på järnvägsvagnarna, men något färre vagnar. Minskningen såg ut att ha bottnat, säger Björn Boström.
I övrigt ser det positivt ut för hamnbolaget.
– Alla andra siffror pekar uppåt, säger Björn Boström.
I september tog Molslinjen över Bornholmstrafiken. Starten har varit medfört fler passagerare.
– Det nya rederiet ökar kraftigt. I september och oktober var det 11 procent. I november var det 20 procent fler, säger Björn Boström.
På hela året är ökningen hittills betydligt mindre, plus 1,4 procent. Sammanlagt åkte under årets elva första månader nästan 2,1 miljoner passagerare mellan Ystad och Rönne.
Godsmängden ökade med 4,8 procent jämfört med 2017 och personbilarna med 1,8 procent. 2017 var ett rekordår för gods, passagerare, lastbilar och personbilar.
Nästa år startar arbetet med utflyttningen av hamnen på allvar. Efter många politiska turer skrevs avtalet med danska Per Aarsleff för 912,2 miljoner kronor. I det ingår bygget av två nya färjelägen i yttre hamnen, en ny vågbrytare och utfyllnad av mark för att skapa nytt land.