Annons

Matrundan Österlen laddar upp

Företrädare för de flesta av de 42 matföretagen som utgör den årliga Matrundan Österlen samlades på tisdagen på Köpingsbergs vingård, för att ladda upp inför den tolfte upplagan av evenemanget.
Köpingsberg • Publicerad 14 maj 2019
Deltagarna i årets Matrundan Österlen ställde under pressträffen med glädje upp för fotografering – i skuggan av det sydostskånska kulturlandskap som de är så beroende av i sina respektive mathantverk.
Deltagarna i årets Matrundan Österlen ställde under pressträffen med glädje upp för fotografering – i skuggan av det sydostskånska kulturlandskap som de är så beroende av i sina respektive mathantverk.Foto: Fredrik Sjöstrand

Matrundan Österlen växer. Det tycker i alla fall de deltagande företagare som kom till årets kickoff-arrangemang inför Matrundan, och de pratar då inte bara om besökarantal.

– Jag har varit med i några år, men det var inte minst förra året som jag verkligen tyckte att intresset exploderade. Detta är på god väg att bli som Konstrundan, fast med mat, säger Magnus Henningsson på Österlens kött & vilt i Brösarp, och fortsätter:

Annons

– Samtidigt lär vi som är med i Matrundan känna varandra, vi kan hjälpa varandra i nätverket och hitta nya samarbeten. Att det är en social grej också ska man kanske inte underskatta.

Charkuterier, pastejer, bröd, hantverksbryggt öl och skånsk ”dischång senap”. Inne i vinprovningssalen på Köpingsbergs vingård hade alla mathantverkarna dukat upp ett avsmakningsbord, som de alla glatt gav sig i kast med.

Maria Nilsson från Olof Viktors och Helene Grafman från Grafmans goda bytte erfarenheter med Peter Bengtson från Buhres på Kivik.
Maria Nilsson från Olof Viktors och Helene Grafman från Grafmans goda bytte erfarenheter med Peter Bengtson från Buhres på Kivik.Foto: Fredrik Sjöstrand

Carl-Otto Ottergren var denna gång värd för medlemsträffen. Han har varit med under alla tolv åren.

– Det bästa med Matrundan för mig är att vi producenter får möjlighet att träffas och hitta nya möjligheter att jobba tillsammans. Men det är förstås också en väldigt fin möjlighet för att visa upp sina produkter, att folk kan komma hit och smaka – i mitt fall, mitt vin som jag brinner för. Under en Matrunda kan jag ha 3 000-4 000 besökare, varav de flesta inte har varit hos mig tidigare. Det är stort.

Helena Ingvarsson, ordförande för Matrundan Österlen. ”Vi har ett nätverk och ett samarbetsklimat som jag tycker är fantastiskt.”
Helena Ingvarsson, ordförande för Matrundan Österlen. ”Vi har ett nätverk och ett samarbetsklimat som jag tycker är fantastiskt.”Foto: Fredrik Sjöstrand

Ordföranden Helena Ingvarsson slog ett särskilt slag för årets tema, biets betydelse för växter och miljön, men också för föreningens fokus hållbarhet.

– Här finns odlaren, här finns producenten, och här finns den som serverar – och i vissa fall gör man alltihopa. I ett hållbarhetsperspektiv är ju det här otroligt. Här har vi inga transporter, här gör vi allt på plats – och samtidigt sätter det naturligtvis smak på maten, säger hon.

Uta Grahn på Glassmakeriet i Ystad är en av deltagande företagarna.

– Jag vill ju stödja den här fina idén – att vi som lagar god mat, efterrätter, choklad och allt vad det kan vara, att vi på så här vis kan gå samman, visa att vi finns och att vi välkomnar alla, säger hon.

Samling kring delikatessbordet, Matrundan Österlen 2019.
Samling kring delikatessbordet, Matrundan Österlen 2019.Foto: Fredrik Sjöstrand
Fredrik SjöstrandSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons