Annons
Kultur

Sång om vår tid som väcker flera frågor

Med nyskrivna pjäsen ”Prekariatet” reser Malmö stadsteater rakt in i vår samtid. Kulturskribenten Andrea Grapengiesser var på plats under lördagskvällen urpremiär på Intimans scen i Malmö.
Teater • Publicerad 10 februari 2020
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Allvar och dans i nya föreställningen ”Prekariatet” på Intiman i Malmö. Här ses Katarina Lundgren-Hugg, Malin Karlsson och Magdi Saleh.
Allvar och dans i nya föreställningen ”Prekariatet” på Intiman i Malmö. Här ses Katarina Lundgren-Hugg, Malin Karlsson och Magdi Saleh.Foto: Emmalisa Pauly

Malmö Stadsteater gör det igen, berättar om sin stad och låter Malmöbornas ord bli till musik och teater. Den här gången handlar det om jobb.

Prekariatet, ordet är en sammanslagning av prekär och proletariat, är inte något specifikt för Malmö utan en företeelse som under längre tid spritt sig i spåren av avregleringarna i Europa och Västvärlden, där tillfälliga jobb, vikariat och gig-ekonomin blivit vardag för allt fler och fasta anställningar är ett minne blott.

Annons

Föreställningen bygger alltså på intervjuer och en undersökning av den nya ekonomin där var och en är sin lyckas smed. Datorn under armen och kontoret på caféet runt hörnet, mobilen i örat och alltid beredd att tacka ja till nästa jobb. Till och med barnen i skolan ska fostras in i entreprenörskapet. Frihet, men till priset av en fikarast med arbetskamrater, trygghet, föräldrapeng, semester och pension. I ”Prekariatet” drabbas vi av Alexandras önskan om trygghet och … en katt.

Bakom den Malmöbaserade doku-musikalen står en dansk-svensk trio. Den danska regissören Liv Helm har även tidigare uppmärksammats för samarbetet med musikskaparen Matilde Böcher och denna gången har de Felicia Ohly, dramatiker på Malmö Stadsteater till sin hjälp. Som konstnärer och kulturarbetare har de med all säkerhet god insyn i prekariat-tematiken och duckar inte för att även undersöka teatern som arbetsplats. Det är ett välbehövligt borrande och ifrågasättande.

Föreställningen ”Prekariatet” kokas ned till berättelserna om Göran som får kicken från sin projektanställning som arbetscoach för långtidsarbetslösa, Alexandra en journalist som jobbat på varje redaktion i hela stan men aldrig längre än ett halvår, Eva i hemtjänsten som inte får gå upp i arbetstid, Linnea en ung akademiker som väntar varje morgon på ett eventuellt samtal från vikariepoolen och så längst ned på stegen Morteza, en afghan vars uppehållstillstånd är beroende av en anställning.

De fem befinner sig på väg, eller på glid som de själva uttrycker det, väntandes vid Triangeln. De försöker stå stadigt men vacklar och genom flerstämmig a capellasång får vi ta del av deras tragikomiska livsöden.

Nästan allt är roligt eller spetsigt. Vi skrattar åt Evas städsång om håret i duschen och förstår hennes äckel, men ibland finns det inget att skoja om. Att jobba på restaurang utan lön, tvingas till skenäktenskap och sova i en smutsig källare bland råttor, det borde inte ske någonstans och det borde inte ske i Malmö. Det är svårt att skoja bort.

Föreställningen är ett välgjort hantverket. Varje skruv ordentligt skruvad, skådespeleri, musik, koreografi, scenografi, kostym, men ändå är det något som skaver. Kanske för att delar av analysen saknas, kanske för att Göran som startar en kaffebar liknas vid Morteza, vars uppehållstillstånd går ut om några dagar.

Prekariat-paraplyet är stort och i föreställningen rymmer det en vid grupp människor från olika samhällsklasser, med eller utan akademisk utbildning, kulturellt kapital eller socialt skyddsnät och deras förutsättningar visar sig också vara olika. Akademiker-flickan halkar på ett bananskal back on track och får jobb i Luxemburg, medan Morteza till slut bor under broarna i Paris.

Föreställningen fungerar som en tankeväckare och kräver reflektion och ställningstaganden. Ska vi nöja oss med att var och en är sin lyckas smed eller tror vi på möjligheten att bygga ett annat framtida samhälle?

Nya föreställningen ”Prekariatet” spelas fram till slutet av mars i Malmö. Susanne Karlsson ses i en av rollerna.
Nya föreställningen ”Prekariatet” spelas fram till slutet av mars i Malmö. Susanne Karlsson ses i en av rollerna.Foto: Emmalisa Pauly
Magdi Saleh och Sven Boräng i nya pjäsen ”Prekariatet”.
Magdi Saleh och Sven Boräng i nya pjäsen ”Prekariatet”.Foto: Emmalisa Pauly
Katarina Lundgren-Hugg är en av aktörerna i nya ”Prekariatet”.
Katarina Lundgren-Hugg är en av aktörerna i nya ”Prekariatet”.Foto: Emmalisa Pauly

Teater

”Prekariatet”

Text: Liv Helm & Felicia Ohly

Regi: Liv Helm

Musik: Matilde Böcher

På scen: Susanne Karlsson, Sven Boräng, Katarina Lundgren-Hugg, Magdi Saleh och Malin Karlsson

Premiär på Intiman, Malmö stadsteater i lördags, den 8 februari. Spelas till den 28 mars.

Andrea Grapengiesser
Annons
Annons
Annons
Annons