Annons
Kultur

Sorg och saknad utan flotta formuleringar

Diktsviten ”Pur” är självbiografisk och berättar om en kärleksrelation som får ett tragiskt slut när den kvinnliga parten mördas.
Bokrecension • Publicerad 9 mars 2020
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Foto: Carla Lomakka

Pur

Lyrik – debut 2020

Författare: Erik Lindman Mata

Förlag: Nirstedt/litteratur

Erik Lindman Mata debuterar med en berättande dikt om ett kärleksförhållande som är både innerligt, inmängt med komplikationer och med ett brutalt tragiskt slut. Det är ingen hemlighet att dikten är självbiografisk eller autofiktiv som man gärna säger i dag när man vill markera att det råder ett litterärt spelrum kring det biografiska.

”Liksom många andra yngre par i dag är man geografiskt rörlig, Berlin, Graz och Vail är några platser man kommer till.”

Här finns alltså ett berättande jag som förhåller sig till ett du och i ett närmast rastlöst flöde återger kärleksförhållandets utveckling med dess kroppsliga intimitet och intellektuella och känslomässiga meningsutbyten. Liksom många andra yngre par i dag är man geografiskt rörlig, Berlin, Graz och Vail är några platser man kommer till.

Annons

Erik Lindman Mata har läst filosofi, han har gått utbildningen i komposition vid Musikhögskolan och genomgått författarutbildningen på Biskops-Arnö. Han lägger på ett ovanligt sätt in litterära och andra referenser i dikten, genom att här och där med bara initialer som wb (Wendy Brown) eller rb (Roland Barthes) visa varifrån ett idéunderlag finns för någon sekvens i dikten.

Den person som diktaren vänder sig till blir mördad. En ofattbart grym vändning, som diktjaget måste genom sorgen förhålla sig till. Här har han stöd i tekniken, som är språkmaterialistisk och alltså värjer sig från språkliga bilder och flotta formuleringar. Det blir konkret och tydligt – men också med uppdriven känsla för sorgens och saknadens språkspel.

Christian SwalanderSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons