Trovärdigt om ung stockholmare som vill bli reklamens Gordon Gekko
Lögnen
Roman
Författare: Thomas Eriksson
Förlag: Ekerlids
Romaner brukar ju räknas som bra eller dåliga – Oscar Wildes indelning i moraliska och omoraliska böcker kan väl också vara ett användbart mätinstrument, antar jag? – men kan inte böcker bara få vara trevliga också? Jo, jag tror det. Jag trivs i alla händelser förträffligt ihop med Thomas Eriksson när han berättar historien Herman Hells uppgång och fall.
Det är sent 1980-tal och den unge Herman vill bli reklamvärldens Gordon Gekko men skådar given häst i munnen och faller från hög höjd.
Efter ett antal lyckade reklamkampanjer som anställd på några av Stockholms mest ansedda reklambyråer startar Herman eget företag, gifter sig, får barn och köper ny våning vid Norr Mälarstrand.....livet leker; men det är skillnad på att vara obunden frifräsare med vilda idéer och med någon annans Eurocard i fickan och att vara företagsledare och familjeförsörjare.
Gradvis krackelerar existensen och längst nere på botten flyr Gekko Light ut till ytterskärgården och sätter sig ned för att skriva sin historia. Vår roman.
På det hela taget ett ganska konventionellt upplägg alltså, men Thomas Eriksson med över 30 år i reklamvärlden gör det här bra. De initierade skildringarna av den svenska reklambranschen under 1980- och1990-talen är kanske mer spännande än beskrivningarna av Herman Hells existentiella vedermödor, men det behöver inte betyda en dålig roman.
Mediet är budskapet, som Marshall McLuhan sa.