Fridolin kom, såg – och lekte
För att samla in erfarenheter och synpunkter, som han sedan kan ta med sig till riksdagen och också använda i sitt övriga politiska arbete, besöker Gustav Fridolin med jämna mellanrum skolor i både stora städer och små byar.
– Då brukar jag be våra duktiga kommunpolitiker att visa upp hur olika delar av skolpolitiken fungerar, både det de är stolta över och sådant som måste förbättras.
Goda exempel
I går vandrade Gustav Fridolin runt på Brösarps skola, guidad av representanter för elevrådet, och hamnade också i djupa diskussioner med främst Tomelillas skolchef Jonas Åkesson.
Den senare gav några goda exempel på hur Tomelilla kommun försöker fånga upp elever med särskilda behov så tidigt som möjligt. En fråga som Gustav Fridolin, enligt egen utsago, vurmar särskilt för.
Språkröret lyssnade också intresserat när nedskärningarna inom skolan kom på tal och reagerade starkt på det paradoxala i att Tomelilla tvingas till besparingar inom skolan på grund av att det flyttar in fler barnfamiljer. De omvända förutsättningarna borde råda, konstaterade han.
– Tyvärr är diskussionen om de bristande resurserna till skolan likadan var jag än är. Kommunerna har en ansträngd ekonomi. De anställda som får gå, de gör ju något. Och i så fall blir detta inte gjort. Då är det ytterligare några barn som inte blir sedda.
Besöket i Brösarp avrundades med en lekfull stund i dungen bakom skolan, där barnen på ur och skur-förskolan Utsikten letade efter vårtecken. Gustav Fridolin var inte sen att hänga på och studerade intresserat mossor och lavar på trädstammarna.
Ett roat samtal
Han förde också ett roat samtal med Elias Lindén, som berättade ingående om sin grenpistol. Att barnen dessutom nyligen hade druckit varm choklad undgick inte heller politikerns skarpa blick.
– Det är väldigt roligt att börja veckan så här. Det unnar jag egentligen alla barn och vuxna, sade Gustav Fridolin, som tycktes imponerad av det han såg.
På kvällen väntade ett panelsamtal på restaurang Skeppet i Simrishamn, med Lotta Hedström (MP) som moderator, där Gustav Fridolin fick möjlighet att fortsätta diskutera skolfrågan.