Vital hundraåring fortfarande i rampljuset
De tre bilarna som står uppradade i solgasset utanför Auto Classica har inte mycket gemensamt mer än namnet och elegansen. De tillhör tre generationer Bentley och skiljer sig markant åt.
Medan den silverskimrande Bentley S1 från 1959 är en ståndsmässig och överdådig representant för bilmärkets 50- och 60-tal, ger den sportiga och smäckra Bentley Continental GT, som introducerades på 2000-talet, en mer nutida bild av bilmärket.
Den sobra Brooklandsmodellen representerar Bentleys 80- och 90-tal, då de föregående decenniernas storvulenhet var något nedtonad, dock utan att tulla på stilfullheten.
– Vi har i regel alltid fyra eller fem Bentleybilar inne och säljer kanske 15 om året. Bentley är ju ingen billig bil, så ofta är köparna lite äldre, säger Auto Classicas vd och grundare Mats Larsson.
Samtidigt betonar han att de olika modellerna skickar olika signaler. S1 och övriga modeller med några år på nacken tilltalar framför allt äldre män, 50-plussare och däröver, medan GT med sin V12-motor och 500 hästar under huven har en annan image.
Inom hiphop-världen är exempelvis GT:an en vanlig accessoar. Unga rappare låter sig gärna fotograferas vid en pimpad Bentley med tonade rutor, udda färger och stora blingbling-hjul.
– Bentley har fått ett väldigt uppsving tack vare GT, som appellerar även till yngre personer. Den har ökat volymerna drastiskt världen över, säger Mats Larsson.
Hundra år har gått sedan Walter Owen Bentley, tillsammans med sin bror Horace Millner Bentley, år 1919 skapade bilmärket som bär hans namn. De tidiga årens framgångar, inte minst på tävlingsbanorna, vändes tyvärr snart till kristider.
Efter Wall Street-kraschen gick luften ur företaget, som såldes till ett anonymt holdingbolag, som snart visade sig tillhöra värsta konkurrenten Rolls-Royce.
Det inledde eran där de två bilmärkena på många vis bara var varianter av varandra. På 80-talet återfick dock Bentley en egen karaktär och tog plats som den dyrare av de två systermärkena.
Efter att bilmärket såldes till Volkswagen för 21 år sedan har framgångarna radat upp sig på allvar igen. Det var under denna nya era som bland annat Continental-modellen lanserades.
– Bentley är riktigt inne i dag, säger Mats Larsson.
Auto Classica har sedan starten 1995 sålt över 7 000 bilar och blandar exklusiva nya bilar med veteranbilar och klassiker av hög kvalitet. Kunderna finns både i Sverige och Europa.
40 av de bilar som står på motormuseet Autoseum i Simrishamn har ägaren Nisse Nilsson införskaffat här, och en vandring genom Auto Classicas lokaler är nästan i sig som en museiupplevelse med skinande blanka klassiker överallt. Några av dem har också varsamt restaurerats i bilfirmans egen verkstad.
– Här är som en bilmässa året runt, säger Mats Larsson.
Intresset för klassiska bilar är stort och växer hela tiden. Att samla på bilar är inte bara roligt, det är också en bra investering.
Bara den här dagen genomför Auto Classica fyra bilaffärer med veteranbilar.
– Det har blivit mer och mer på senare år. Mats stora intresse är just de här klassiska bilarna och därför är vi duktiga på dem. Det är kul med den stora variationen, säger Caroline Nilsson, koordinator på bilfirman.
Det är något speciellt med äldre modellerna, understryker Mats Larsson, som kallar klassikerna för rullande konstverk.
– Det här är ju bilar som en person har ritat med en penna. Så var och en av dem är nästan en Picasso.