Annons
Nyheter

Muller smider nya Saab-planer

Saab Automobiles rekonstruktör Guy Lofalk begär nu att rekonstruktionen ska upphöra. Samtidigt har Saab-vd:n Victor Muller en plan för att runda GM och rädda Saab genom att låna pengar i en kinesisk bank.
Nyheter • Publicerad 7 december 2011

Saab Automobiles rekonstruktör Guy Lofalk begär nu att rekonstruktionen ska upphöra.

Samtidigt har Saab-vd:n Victor Muller en ny plan för att runda GM och rädda Saab – genom att låna pengar i en kinesisk bank.

Annons

Om tingsrätten beslutar om ett stopp skulle det väcka liv i konkursansökningar som nu ligger vilande.

Lofalk är juridiskt formell när han förklarar varför han vill avbryta rekonstruktionen.

– Skälet är matematiskt, pengarna är slut helt enkelt. Då får vi inte fortsätta, säger juridiken, säger han till TT.

Men tillägger med varmare ton:

– Det är med väldigt tungt hjärta jag gör det. Jag har lärt känna väldigt många på Saab som jag uppskattar enormt mycket, skickliga människor som är väldigt trevliga. Det är enormt tungt att göra detta, men det är min skyldighet som rekonstruktör.

TT: Har du dragit ut på beslutet så långt du kunnat?

– Så långt lagen tillåter mig.

"För att om möjligt finna en lösning till denna situation och kunna presentera ett förslag till General Motors som de (GM) kan godta krävs avsevärt mer tid utan att tillräcklig säkerhet för framgång föreligger", står det i begäran till tingsrätten.

Lofalk berättar där att han själv varit i GM:s högkvarter i Detroit för att övertala företaget, som äger den teknik Saab behöver för att bygga bilar och därför har stoppat en försäljning, men tvingats inse att det inte fanns någon chans.

TT: Hur nära nya kinesiska pengar är det nu? Har du gjort den analysen innan du slängde in handduken?

Annons

– Det finns inga pengar på kontot. Och man kan inte betala löner och leverantörer med utfästelser.

Men Victor Muller vill nut låna fem miljarder yuan (lite drygt samma i svenska kronor) i en kinesisk bank för att rädda företaget. Det sker i samarbete med den kinesiska partnern Youngman. De skriver sajten Automotive News China efter en telefonintervju med Muller på onsdagen. Lånet som Muller planerar är tänkt att betalas av på två år. Ett lån som inte innebär att någon köper aktier i Saab kan inte GM stoppa.

Saabs vd Victor Muller bekräftar via sms till TT uppgifterna om att den nya lösning som parterna diskuterar handlar om att Youngman och en kinesisk bank inte längre ska vara direkta ägare.

General Motors har hittills sagt nej till alla förslag till en affär med Saab. GM gör det med kraft av att man äger den teknologi som Saabs bilmodeller är byggda på. GM har inte sagt det rakt ut, men en anledning antas vara att man inte vill ha en in någon konkurrent på Kina-marknaden eller någon annan viktig marknad.

Youngmans vd Rachel Pang är kvar i Stockholm och förhandlar. Hon är fortfarande hoppfull.

– Vi fortsätter diskussionerna och fokuserar på vad som ska bli nästa steg och hur lönerna ska kunna betalas, säger hon till TT innan hon ska ha ett möte med Saabs vd Victor Muller.

Vänersborgs tingsrätt meddelar sitt beslut fredagen den 16 december klockan 14. Innan rätten fattar sitt beslut får parterna lämna sina synpunkter: de tre olika Saabbolagen, de borgenärer som var närvarande vid borgenärssammanträdet samt borgenärskommittén. De har fram till torsdagen den 15 december klockan 13 på sig.

Om rekonstruktionen upphör återupptas också Kronofogdens utmätningar mot Saab och det är fritt fram för andra fordringsägare att begära bolaget i konkurs.

Saab Automobile har varit i rekonstruktion sedan den 21 september då hovrätten i Göteborg gav klartecken efter det att tingsrätten först sagt nej.

– Vi har ju några dagar på oss att reagera på denna begäran till tingsrätten, och det kommer vi naturligtvis att göra. Men viktigast är naturligtvis att vi fortsätter våra diskussioner med kinesiska partner, som Youngman, säger Saabs informationsdirektör Eric Geers till TT.

Efter beskedet om att Lofalk begär att rekonstruktionen ska upphöra valde även IF Metall skicka in betalningsuppmaningar till företagsledningen. Tidigare hade de tre andra facken på Saab redan gjort detsamma.

Maria Sällberg
TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons