GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Anne Westerlund: Ja eller nej till gällande plan för cykelväg – det är frågan

Gång- och cykelvägen är ett moralist dilemma och nu står ledande politiker i ett vägskäl. Övervägande ett ja eller nej till den cykelväg Trafikverket tänker placera på norra sidan längst Kustvägen mellan Hammar–Skillinge.
Österlen • Publicerad tisdag 00:30
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Många sorters motorfordon, en del ganska breda, ska samsas på den smala vägen med cyklister.
Många sorters motorfordon, en del ganska breda, ska samsas på den smala vägen med cyklister.
Foto: Malin Palm

Går det då att fatta ett ja med ursäkten: Projektet har ju nu gått så långt, annars får vi nog inget alls?

Eller ska kommunerna säga nej och öppna för alternativa dragningar, kanske med egen väghållarroll och utan så kraftiga intrång i jordbruk och fastigheter?

Frågan som kommunerna även bör ställa sig är hur ett godkännande, ett ja till Trafikverket skulle tolkas när processen har kantats av vilseledande information, felaktigheter och vad de flesta av oss skulle kalla för rena lögner.

Ett medfinansieringsavtal med kommunerna 2016 som visar på olika alternativa dragningar men som även preciserar Trafikverket som väghållare och en cykelväg på 2,5 meter.

Då stryks egentligen alla alternativa vägar än den dyraste dragning utmed kustvägen och de alternativa billiga dragningarna var vad jag kallar för lockbete.

Trafikverket frågar aldrig länsstyrelsen om hur undantaget i beslutet Naturvårdsområdet Kåseberga-Hammarsbackar möjliggör en längre förläggning av cykelväg på södersidan av kustvägen.

Trafikverket hänvisar till ett möte med länsstyrelsen i tidigt skede, 2017 i januari. Det är ett presentationsmöte, inte samråd. Ingen av parterna visste om undantaget.

Trafikverket tar sedan beslut på 20 dagar om att lägga cykelvägen på norra sidan och hänvisar till ett möte där även kommunerna varit delaktiga i beslutet om norra sida. Men inga minnesanteckningar finns och kommunens tjänsteman nekar till att beslut togs på mötet.

Fastighetsägare informeras även felaktigt att inget beslut tagits på vilken sida cykelvägen ska ligga.

Sedan följer än lång följetong där Trafikverket säger: Vi antecknar era synpunkter. Men i praktiken tas ingen hänsyn till de berördas synpunkter.

Den skenande budgeten undanhålls med Trafikverkets ursäkt att konsulten nog missat ändra siffran eller som i senaste mötet med kommunerna där Trafikverket helt sonika undanhåller i sina minnesanteckningar att en extern enhet i Trafikverket budgeterat vägen till att öka ytterligare 30 miljoner till 135.

Så det moraliska dilemmat blir att neka eller godkänna en process som kantats av fel, undanhållande av information och vad vanligt folk skulle kalla lögner.

Anne Westerlund. Löderup

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.