GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Anne Westerlund: Onödigt dyr cykelväg går att fixa billigare

Trafikverket granskningshandling på 102 sidor om gång- och cykelvägen Hammar–Skillinge har i de sista sex textraderna skrivit en budget på 78 miljoner kronor.
Österlen • Publicerad 17 februari 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En av vägarna genom Sandhammaren som skulle kunna fungera som cykelväg
En av vägarna genom Sandhammaren som skulle kunna fungera som cykelväg
Foto: Malin Palm

Är det möjligt att budgeten inte har ökat, trots en ny granskning? Det är vad vi berörda och fastighetsägare ska invaggas i.

Men två dagar innan sista dagen för inlämnande av synpunkterna om cykelvägens dragning, meddelar Trafikverket kommunerna och Regionen att budgeten nu är 105 miljoner kronor. 27 miljoner kronor till behövs.

Berörda och allmänheten hålls ovetande. Det tycks vara konsulten som gjort något fel, är Trafikverkets svar till politikerna.

Att budgetökningen gör det möjligt för kommunerna att omförhandla medfinansieringsavtalet, det är viktigt att ha i med i bedömningen av konsultens fel på 27 miljoner kronor. Politikerna kommer nu tack och lov att omförhandla medfinansieringsavtalet med Trafikverket. Bra politiker och tjänstemän! Jag får ändå en gnagande oro då Trafikverket redan 2017 beräknade cykelvägen till 105 miljoner kronor.

Kan det verkligen ha glömts av att meddela allmänheten under tre hela år? Eller väntar Trafikverket med tillkännagivandet tills det är sista minuten och allt i stort sett är klart?

Det är nog fler än jag som även ställer frågan: Går det verkligen inte att få det billigare genom att använda några befintliga vägar?

Region Skåne är tydlig i sitt yttrande över granskningshandlingen: Trafikverket har fel i att hänvisa till att bara asfalt duger, det går med bra med bundet stenmaterial enligt Trafikverkets eget kriterium för nationella cykelleder.

Så håll hårt i slantarna vid nästa medfinansieringsavtal och se efter de möjligheter som både ökar rekreationen och minskat kostnaderna!

Anne Westerlund, Löderup

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.