Bo Lönnerblad: Vill Ystad inte längre främja turismen?
För 10-15 år sedan arbetade både Region Skåne och kommunerna här med att konkretisera Ystad-Österlenområdet som en viktig destination för turismen. Idén var att Simrishamns, Tomelilla och Ystads kommuner skulle samverka med företag här, till exempel hotell, restauranger, stugbyar, B&B med mera.
Med resurserna från kommunernas turistbyråer som den största basen skulle man bilda ett aktiebolag som på ett samordnat sätt skulle få besöksnäringen att blomstra ännu mer.
Detta var ett strategiskt och framsynt tänkande av politiker och näringsrepresentanter. Tyvärr stupade det på att en av kommunerna hade villkor som skulle omöjliggjort lönsamhet för Destination Ystad Österlen AB.
Nu har den näringspolitiska pendeln svängt från stort till lågt. Enligt information i Ystads Allehanda så ska Turistbyrån inte längre sälja biljetter till evenemang på Ystads teater, som är en viktig del i Ystads koncern.
Är detta en fortsättning på den linje man anade för några år sedan när en representant för turistbyrån tyckte det var för många turister i Ystad? Är detta något som grundar sig i en hos kommunstyrelsen gryende turismpolicy att inte längre ha en samlad informationspunkt?
En liten jämförelse. Lidl har då och då under någon vecka symaskiner i sitt utbud. Sedan kan det vara elektriska häcksaxar och ytterligare senare plasmasvetsar.
Gör Lidl så här för att de vill etablera sig som en viktig aktör i symaskins-, trädgårds- eller svetsbranschen? Nej, självklart inte! De vill bara få in folk i butiken så de kan frestas av deras huvudsortiment som är dagligvaror.
I offentlig förvaltning är det, en smula förenklat, politikerna som bestämmer vad som ska göras och tjänstemännen som bestämmer hur det ska göras.
Ibland kan maktbalansen mellan politiker och tjänstemän bli skev så att politikerna inte orkar göra det som är rätt för Ystad utan blir överkörda med argument som inte har samma höga perspektiv. Då måste politikerna tänka om och göra rätt.
Bo Lönnerblad, Ystad