GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Dags satsa på järnvägar också i östra Skåne

Det saknas järnvägssatsningar österut i Skåne inom den nya nationella trafikplanen vilket hade gynnat klimatet.
Publicerad 19 juli 2018
Detta är en insändare i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Pågatåg i östra Skåne.
Pågatåg i östra Skåne.

Det finns idag inga realistiska alternativ till bilarnas bensin- och diesel-motorer även om miljöpartiet enligt mig på felaktiga grunder framhåller elbilens miljöfördelar.

För att klara klimatmålen bör alltså järnvägarna byggas ut igen. Det framgår tyvärr av regeringens nya nationella trafikplan till 2029 att det saknas järnvägssatsningar österut i Skåne som till exempel på sträckan Hässleholm–Kristianstad, Sveriges mest trafikerade enkelspår. Ett annat hårt trafikerat enkelspår österut är Ystad-Österlenbanan.

Vi inom KD i Simrishamn upplever därmed att det även saknas satsningar från Malmöområdet österut. Satsningar som skulle kunna skapa regional balans genom att knyta samman västra och östra Skåne.

Idag tar det i bästa fall en och en halv timme mellan Malmö och Simrishamn på Ystad-Österlenbanan och den är mycket sårbar i dess nuvarande form. Att den är enkelspårig på ett hårt trafikerat spår skapar nämligen många förseningar och den löper dessutom i dess sydligaste delar risk att översvämmas i framtiden.

Under förra mandatperioden prioriterade Region Skåne Simrishamnsbanan som en ny satsning österut och många gladde sig åt detta. En modern järnväg för persontåg på den gamla linjen var tänkt att återigen knyta samman de gamla stationsorterna med järnvägsnätet och möjliggöra miljövänliga och effektiva resor till både arbete och studier.

Simrishamnsbanan skulle medföra ett pendlingsavstånd under en timme från kust till kust vilket även skulle ge storstadsborna i Malmö tillgång till östkusten och fantastiska rekreationsområden inom godtagbart avstånd.

Vi inom KD anser att en återupprättad trafik på Simrishamnsbanan även kan avlastaYstads-Österlenbanan samt göra denna bana mindre sårbar genom att knyta samman denna enkelspåriga bana med ett betydligt kortare järnvägsspår mellan Malmö och Simrishamn.

Vi inom KD anser därför att Simrishamnsbanan borde ha prioriterats eftersom det hade inneburit att fler skåningar hade kunnat lämnat bilen hemma på den gamla järnvägsdragningen mellan Malmö och Simrishamn via Staffanstorp, Dalby, Veberöd, Sjöbo och Tomelilla.

Detta hade varit bra för klimatet förutom alla de andra goda regionala effekter den hade fört med sig genom att binda ihop västra och östra Skåne.

Dr.Paul Frogner Kockum Gruppledareför Kd i Simrishamn Kandiderartill Region och Riksdag för Kd i Skåne