Annons
Insändare

Göran Göransson: Vi måste få bort ”tidstjuveriet” i skolans värld

Replik på Dick Lindströms inlägg i YA ”Dags att sudda ut Björklunds arv från skolan” i YA 10 maj.
Utbildning • Publicerad 15 maj 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Utbildningsminister Jan Björklund i februari 2008 när han presenterade en ny betygsskala för grund- och gymnasieskolan.
Utbildningsminister Jan Björklund i februari 2008 när han presenterade en ny betygsskala för grund- och gymnasieskolan.Foto: Scanpix

Tack för ditt inlägg om ”tidstjuveri” i skolans värld. Positivt att du engagerar dig och reflekterar över ett av samhälles viktigaste uppdrag nämligen undervisning för barn och unga.

Tyvärr är det förhållandevis få inlägg, där skolan är i fokus. Vi borde faktiskt ha mycket mer debatt om svenska skolans arbetsmiljö och dess personals förutsättningar att kunna genomföra sitt uppdrag på ett för eleverna och samhället positivt sätt.

Annons

Som medborgare med många års erfarenhet i skolans värld har jag kunnat följa förändringarna i skolans värld. I nuläget har jag förmånen att följa verksamheten från politikerperspektivet, vilket gör det ännu mer fascinerande.

Jag delar din syn på ”tidstjuveriet”. Lärarkåren har blivit alltmer splittrad inför sitt mångfasetterade uppdrag.

Det grundläggande pedagogiska uppdraget, vilket lärarna i allmänhet är bäst på, har fått förödande konkurrens av en mängd andra tidsödande uppgifter. Utöver undervisning och planering ska lärarna ha tid för exempelvis arbetsplatsträffar, möten av olika slag, rastvakter, dokumentation, uppföljningar, digital kommunikation med elever och vårdnadshavare.

Att hinna med allt och samtidigt vara en god närvarande pedagog skapar stress och en känsla av otillräcklighet.

Barn och unga av idag behöver i ännu grad än tidigare lärare som är engagerade, kompetenta och inte att förglömma mår bra.

Arbetsmiljön på många skolor är inte acceptabel varken för personal eller elever. Andra yrkeskategorier skulle knappast acceptera denna arbetsmiljö på sitt eget jobb.

Ska vi kunna behålla och dessutom få nytillskott av duktiga ungdomar i skolans värld är det hög tid att ta tag i ”tidstjuveriet” och arbetsmiljön i skolan. Låt lärarna få ha fokus på det som de är utbildade till och förhoppningsvis också finner stimulerande.

Minska på det, som inte är kärnuppdraget – låt annan personal arbeta med övriga angelägna arbetsuppgifter.

Samtidigt måste vi vara kritiska och ställa oss frågan vad som verkligen är angeläget att prioritera i skolan. Lärarna varken kan eller ska greppa och hantera alla samhällets utmaningar.

Lärarna måste få stöd värt namnet från politiken och samhället i stort.

Annons

Uppmuntrande hejarop från politiken och allmänheten, som saknar förpliktelser och konkreta åtgärder, är av intet värde för skolan och dess yrkeskår.

Göran Göransson, ordförande i barn- och utbildningsförvaltningen, Ystads kommun

Annons
Annons
Annons
Annons