Annons
Insändare

Håkan Lembre: Enfaldiga och bisarra invändningar mot cykelvägen på norrsidan

För några år sen knackade det på dörren till min stuga i Norrekås. Där stod en man med en metallstav i ena handen och en träpinne med grönmålad topp i den andra.
Österlen • Publicerad 8 januari 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Nuvarande cykelväg slutar strax efter idrottsplatsen i Skillinge. Fortsättning norr eller söder om kustvägen, eller rent av längre ner mot havet, är frågan som engagerar.
Nuvarande cykelväg slutar strax efter idrottsplatsen i Skillinge. Fortsättning norr eller söder om kustvägen, eller rent av längre ner mot havet, är frågan som engagerar.Foto: Sprisse Nilsson

Det skulle byggas en cykelväg mellan Hammar och Skillinge och han frågade om han fick sätta upp en mätpunkt för ändamålet på min tomt. Cykelbana vad bra, jodå det skulle gå fint.

Metallstaven borrades fast i trädgårdsmuren, märkplåt monterades och träpinnen bankades ner i marken för att markera platsen.

Annons

Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna. Med jämna mellanrum kommer det brev från Trafikverket att jag får yttra mig om de olika förslagen eftersom jag har mark på båda sidor av vägen.

Under åren som gått har jag hunnit fundera på det här med cykelbana.

Eftersom jag bor både i Ystad och Norrekås och cyklar från båda hållen med racer och vanlig velociped har jag en del erfarenhet hur det är att ta sig fram med cykel på och längs kustvägen.

I Hammar tar det stopp, därifrån får man cykla på vägen. Det funkar rätt bra under perioden september till maj. Det är väldigt lite trafik och bilisterna är ”locals”, känner förhållandena och stannar snällt bakom vid möte.

Under juni, juli och augusti får man söka andra vägar, att då cykla på kustvägen är inte tillrådligt. Väldigt riskfullt, smal väg, intensiv semestertrafik med bilar som swishar förbi.

Om det nu anses att det behövs en cykelbana och att det finns pengar till detta kan man ju undra varför det ska ta fler år att få den på plats. Att rulla ut ett par meter asfaltsträng två mil kan man tycka är en enkel match. Men nej inte i Sverige.

När förslaget om att lägga cykelbanan på norra sidan av vägen tog det hus i helsike. Protesterna haglade och det stora maskineriet gick igång med upprop och överklaganden.

Invändningarna är för det mesta enfaldiga och ofta rent bisarra. Är det en större naturupplevelse att cykla på södra sidan än 20 meter längre norrut på den andra sidan vägen?

Nej det är nog snarare så att det är okey med en cykelväg men inte genom mitt staket.

Det är rätt att lägga cykelbanan på norrsidan. Med alla bilar som ska till och från badstränderna skulle det uppstå många onödiga småkrockar och incidenter om den låg på södra sidan.

Annons

Jämför hur det skulle vara att ha cykelbanan genom Sandskogen på sjösidan med alla dessa bilar som skulle stå på cykelbanan i väntan på att komma ut på den hårt trafikerade Österleden. Nej att lägga cykelvägen söder om kustvägen är korkat ur säkerhetssynpunkt.

I väntan på att det ska bli något gjort sitter fortfarande metallstaven kvar i trädgårdsmuren. Träpinnen har ruttnat och ligger i gräset.

Håkan Lembre, Norrekås

Annons
Annons
Annons
Annons