Annons
Insändare

Hur ska man kunna korsa Dragongatan?

Vare sig Ystadsbor eller besökare till staden lär ha missat att ett av Ystads största stråk, Dragongatan, byggs om. Syftet med ombyggnaden har varit att förbättra framkomligheten för bilar och lastbilar i nord-sydlig riktning samt att skapa trygga övergångar i väst-östlig riktning.
Ystad • Publicerad 17 januari 2018
Här behövs ett övergångsställe, menar insändarskribenterna.
Här behövs ett övergångsställe, menar insändarskribenterna.Foto: Mark Hanlon

Nu har man från kommunens sida valt att ge företräde åt bilarnas och lastbilarnas framkomlighet framför de oskyddade trafikanternas trygghet i trafiken, genom att prioritera bort det inplanerade övergångsstället i höjd med Aulingatan/Koppargatan.

De som vill korsa Dragongatan här kommer att behöva välja mellan att kasta sig ut i trafiken eller att gå 750 meter till närmsta övergångsställe, som finns vid Bilprovningen, och sedan 750 meter tillbaka igen.

Annons

På Dragongatans östra sida ligger ett välbesökt koloniområde och finns verksamheter som riktar sig till såväl barn som vuxna; det bedrivs dansundervisning och där finns gym och affärsverksamheter av olika slag.

I takt med att Öja industriområde byggs ut skapas ännu fler affärsverksamheter och det populära utflyktsmålet Åbergs trädgård skulle kunna bli lättillgängligt för cyklister när man kan ta sig dit via Öja industriområde.

Beslutet att inte skapa förutsättningar för att öka tryggheten och framkomligheten för fotgängare och cyklister är förvånande. Beslutet går på tvärs med såväl Ystads antagna miljöprogram som Ystads uttalade ambition att ta tillvara barns behov och intressen i beslutsprocesser.

Kommunens miljömål och barns rättigheter kan inte bara vara tomma ord som vid intressekonflikter får stå tillbaka för lastbilarnas och bilarnas framfart, de måste vara styrande när beslut tas och prioriteringar måste göras efter dessa.

Det gäller i denna fråga och i frågan om den förestående utbyggnaden av hamnen. En utbyggnad som kommer belasta Dragongatan än mer och göra det än mer riskfyllt att ta sig över gatan än vad det är i dag.

Från Miljöpartiet vill vi ha trygga övergångar över Dragongatan och vi vill inte öka trafiken på Dragongatan ytterligare.

Ketty Hagmann

Ledamot samhällsbyggnadsnämnden för Miljöpartiet

Fredrik Ellberg

Vice ordförande Miljöpartiet

Annons

Marcus Bräutigam.

Gruppledare Miljöpartiet

Annons
Annons
Annons
Annons