GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Jean-Nicolas Poussart: Buss 160 betyder allt för Klostersågen

Ett decennium av utveckling i Klostersågen riskerar att få ett slut när Skånetrafiken lägger ner buss 160 och busshållplatsen.
Skåne • Publicerad 24 november 2022
Detta är en insändare i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Buss 160 stannar ännu några veckor på Klostersåghens hållplats längs väg 11 på sin väg mot Veberöd och Lund från Sjöbo.
Buss 160 stannar ännu några veckor på Klostersåghens hållplats längs väg 11 på sin väg mot Veberöd och Lund från Sjöbo.Foto: Fredrik Sjöstrand

En landsbygd som man kan leva i kräver infrastruktur och kollektivtrafik – något som har varit en stor framgång i byn Klostersågen, sista utposten i Lunds kommun längs väg 11.

Samhället har gått från ett fåtal permanentboende till en levande by med barn och ungdomar. Nästan uteslutande har utvecklingen skett på grund av den goda kollektivtrafiken, busshållplats med pendlarparkering, som nu Skånetrafiken har bestämt sig för att lägga ner.

Busshållplatsen är viktigt inte bara för människor som bor i Klostersågen utanför boende och verksamma i Brukshusen och Öved.

Idag trafikeras hållplatsen med bussar var 15:e minut och från och med 11 december stannar inte en enda buss här trots att flera bussar går direkt förbi.

När buss 160 inte passerar Klostersågen längre lämnas byn utan kommunaktioner. Skåneexpressen 5 kör raka vägen till Lund utan att stanna längs några hållplatser på vägen.
När buss 160 inte passerar Klostersågen längre lämnas byn utan kommunaktioner. Skåneexpressen 5 kör raka vägen till Lund utan att stanna längs några hållplatser på vägen.Foto: Fredrik Sjöstrand

År 2005 sökte vi hus och ville bo nära naturen med tillgång till kollektivtrafik. Vi föll för Klostersågen, ett vackert område omringat av Klingavälsån, Vombs furu, Vombsjön och kulturmiljön vid Övedskloster. Här gick direktbussar med tät och direkt trafik till Malmö, Lund och Ystad.

Klostersågen har en historia formad av att Övedsklosters sågverk låg här samt även en järnvägsstation. Området har varit en knutpunkt sedan länge och folk vandrade hit från intilliggande byar för att ta tåget till Malmö.

Skolor från stan genomförde utflykter till den vackra miljön och än idag äger Malmö stad Klostersågens skola som har fungerat som kursgård.

Simrishamnsbanan lades ner under 1960-talet, Övedskloster stängde sågverket och byn Klostersågen, som en gång hade haft av 50 barn, dog i princip ut.

Ännu så länge går det att ta bussen från Klostersågen. Om några veckor är det slut.
Ännu så länge går det att ta bussen från Klostersågen. Om några veckor är det slut.Foto: Fredrik Sjöstrand

När vi köpte vårt hus var andra hus förfallna och här fanns få permanentboende. Mycket har hänt sedan dess och under ett decennium har området utvecklats, byn har återuppstått och idag bor här elva familjer.

I samband med utbyggnad av väg 11 byggdes Klostersågens pendlingsparkering, tunnel under vägen och gatlyktor installerade. Vi var lyckliga och allt fler människor kunde flytta hit.

Människor som har flyttat hit har liksom vi lockats av kollektivtrafiken och byggt sina liv utifrån det. Hit har människor och familjer kunnat flytta som vill leva hållbart, som varken har bil eller körkort, som är gamla, och som har ungdomar med behov av skola, fritidsaktiviteter samt att vara ute sena nätter i Lund eller Malmö, just därför att man kan åka kollektivt till området.

Trots att Klostersågen har gått från öde till befolkat igen så har Skånetrafiken gjort pendlingen allt svårare. Först togs direktbussen till Malmö bort och sedan till Ystad.

Häromdagen fick vi en chockerande nyhet om att Klostersågen busshållplats stängs 11 decembder. Barn, ungdomar och vuxna står handfallna och förtvivlade över hur vi ska komma till jobb, skola och fritidsaktiviteter.

Skånetrafiken ger oss en förberedelsetid på några veckor och ingen har informerat oss om detta.

Skånetrafiken skapar ett hål på kartan utan möjlighet för oss boende eller för alla de besökare som på ett hållbart sätt vill besöka kärnområdet för det som Lund, Sjöbo och Eslöv håller på att utveckla till världens Unescos 739:e biosfärområde.

Jean-Nicolas Poussart, boende och pappa i området vars familj dagligen pendlar till Lund.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.