Jutta Zintl: Parkering utan rättssäkerhet vid Ales stenar
Vi anlände vid idrottsplatsen. Där stod två parkeringsautomater med stora displayer.
Som fönster nummer 1 kom allmänna villkoren upp av Parkster samt Easy park. Där stod bland mycket annat att man inte kommer att få kvitto för den betalda parkeringstiden. De ska skicka mail som kvitto.
Efter betalning med bankkort (som bekräftades i displayen) så gick jag tillbaka till bilen för att kolla om mailkvittot hade kommit. Det var maximalt dålig mottagning. Jag fick vänta tre-fyra minuter och det kom inget mail alls.
Totalt hade vi tre personer lagt ner 15–20 minuter på plats med ambitionen att parkera legalt. Icke.
Vi fick åka därifrån på grund av bristande kvitto (Den fanns inte i min inkorg på kvällen heller). Rättssäkerhet kunde inte garanteras.
I och med faktum att man kriminaliseras i Sverige gällande parkering om man inte kan bevisa att man gör rätt för sig så hade vi inte en chans (en gammal lag från 1986).
Jag har en gammal smartphone som jag inte kan belasta med en massa appar. Inte tänker jag köpa en ny bara för digitala parkeringsregler. Min man har inte smartphone alls, så som väldigt många människor. Likaså har vi inte internetbank då vi vill slippa bli hackade.
Mig veterligen är det inte en lagstadgad skyldighet av medborgare att äga smartphone samt internetbank.
Sen anser sig parkeringsbolaget inte ha råd med personal som kan fylla på pappersrullar för riktiga kvitton.
I hela området nära Ales stenar ges inget annat parkeringsalternativ, inget analogt alternativ heller.
Ystads kommun bidrar här aktivt till att ägna sig åt allvarligt strukturell diskriminering, vilket vi ska anmäla till bland annat diskrimineringsombudsmannen.
I grannkommunen Simrishamn har man valt helt andra vägar. Där räcker ofta p-skiva.
Självklart kommer vi att föredra en sån kommun som turistmål och rata Ystads kommun i framtiden.
Jutta Zintl, Lund
Skattebetalare och lärare