Klas Göthe: Helt rätt att flytta specialistsjukvården till Skurup
Som patient är man mer intresserad av att specialistvården bemannas av kompetenta läkare än var den finns. En lokalisering till Simrishamn uppfyller inga av villkoren.
Simrishamns politiker har låst sig vid Simrishamns sjukhus som byggdes för 60 år sedan för att lösa sin tids vårdbehov.
Nu måste det finna sin roll i de kommande 20–30 årens behov inom hälso- och sjukvården. Skifta fokus från var specialistvården finns till hur den blir lätt tillgänglig för simrishamnarna.
Kommunen har under 10-15 år befunnit sig i en ekonomisk, befolkningsmässig och demografisk utförsbacke. Trots detta råder en stabil politisk enighet om att fortsätta på den inslagna vägen mot ett småskaligt samhälle med en åldrande befolkning - helst välbeställd.
Alltmer av privata och offentliga verksamheter, som kräver stora befolkningsunderlag och utvecklad samhällsservice, följer den yngre befolkningens flytt mot väster.
All nödvändig service kommer emellertid att finnas tillgänglig inom 80-100 kilometer, det vill säga cirka en timme från Simrishamn.
Frågan är: ”Hur ska den bli så tillgänglig för dagens och morgondagens simrishamnsbor i klimatomställningens tidevarv, att man inte upplever sig som avsnörd från det stora samhället i väster?”
Reskostnaden och restiden till och från hemmet avgör. Om ett besök hos specialistläkaren i Skurup tar max fyra timmar inklusive resan dörr till dörr är det nog helt OK för de flesta patienter. Likaså om besöket på bilverkstaden i Sjöbo kan klaras av inom två timmar. Det sätter fokus på transportkostnaderna och kommunikationerna.
Den nyligen avslutade mässan ”Persontrafik 2022” i Stockholm visade hur kollektivtrafik avpassad för bland annat landsbygdstrafik utvecklats sedan 2018. Det ingav hopp.
Flera seminarier visade till exempel hur IT-tekniken öppnat för intressanta trafiklösningar som kan göra samhällsservice mer tillgänglig för oss simrishamnare.
Simrishamns politiker måste inse behovet av nytänkande och att man sätter sig in i pågående utveckling inom kollektivtrafiken. Samarbeta med Skånetrafiken, transportföretag och näringslivet. Gör er hemläxa och ”tänk utanför boxen”.
Klas Göthe, Brantevik 82 år