GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Leili Åhman: Fostran in i demokratin borde starta redan i förskolan

Så intressant att två insändare senaste dagarna i Ystads Allehanda kopplar värnplikt med integration, men det verkar som att det saknas kunskap om väsentliga detaljer.
Ystad • Publicerad 26 juli 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
GMU utbildning i Eksjö på Göta ingenjörregemente.
GMU utbildning i Eksjö på Göta ingenjörregemente.
Foto: Anders Johansson

Grundkraven för att bli antagen till värnpliktsutbildningen är:

1) Personen ska vara myndig

2) Svenskt medborgarskap, avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Svenska 1, Matte 1 och Engelska 5 på minst E-nivå. Om kraven kan läsas på Försvarsmaktens hemsida.

Dessa grundförutsättningar, för att antas till värnpliktsutbildning saknas ofta hos de grupper av ungdomar som från låg ålder föredrar gängens hierarkier istället för svenska grundskolan, där de borde ha fått kunskap om demokratiska värderingar, om svenska samhället och studievägar till olika yrken.

De borde under skoltiden ha fått lära sig att studier leder till yrken med hög status, att det inte bara är gängens fostran med alltmer avancerande kriminalitet, synliga dyra klockor, guldkedjor och lyxbilar som ger människan status och ett värde.

Fostran in i demokratin i teori och praktik ska starta redan i förskolan. Om man inte börjar i tid är åren fram till myndighetsåldern förlorade år.

Det får vi dagligen bevis på genom hur barn och ungdomar från vissa invandrargrupper beter sig ute i samhället. Deras föräldrar kan inte förutsättas ge sina barn den kunskap om Sverige, som infödda svenskar har eller om normer och värderingar som många svenskar ser som typiska för vårt samhälle.

Därför är skolan mycket viktig, i sin roll som representant för Sverige, som en integrationsbefrämjande länk, innan andra aktörer tagit för sig och lurat barn och unga på villovägar.

Värnpliktens socialiseringsförmåga framstår som överskattad, då vi på senare tid fått vittnesmål om mobbing, pennalism, bestraffningar och översittarfasoner. Sådant har tyvärr en lång ”tradition”, är inte fostrande och borde, som vårt samhälle förändrats och utvecklats under de senaste 50-60 åren, ha försvunnit.

Numera, sedan fler kvinnor gör värnplikt är dessutom sexism en ful företeelse. En viktig uppgift i försvarsmaktens socialiseringsarbete, utöver annat som lärs ut, borde vara att eliminera avarter i mänskligt beteende.

En bra fostran vore, att var och en inges mod att säga stopp, när hen ser någon kränka en annan person i ”kamratskapet”.

Leili Åhman, Vollsjö

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.