Annons
Insändare

Debatt: Häpnadsväckande nonchalans från Skånetrafiken sida

Jag har under många års tid vid längre resor uteslutande åkt tåg eller buss. Av förklarliga skäl, inte under perioden februari 2020 fram till igår. Men som fullvaccinerad, försiktig och utrustad med handsprit och munskydd, och på respektufullt avstånd till mina medpassagerare vågade jag mig på detta.
Skåne • Publicerad 4 september 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Pågatåg, som i högst varierande omfattning når Simrishamn.

Resan till Malmö fungerade utmärkt.

Tågstrul har jag under årens lopp råkat ut för då och då men hade hoppats att man kommit tillrätta med detta. I media får man de signalerna när det gäller trafikbolagens egna siffror utifrån mätningar de själva utfört beträffande punktlighet.

Annons

Gårdagens hemresa från Malmö visade det motsatta. Felaktig information gavs från personal redan på Malmö central, en halvtimmes väntan i Ystad varefter tågets vidare färd till Simrishamn utlovades.

Detta rimmade illa med verkligheten. Istället var slutstationen Tomelilla. Nu skulle resan fortsätta med ersättningsbuss på grund av ett havererat tåg på stationen i Simrishamn.

Jag förstår att det ibland kan uppstå fel på tågen, på signaler och på spår. Det jag inte kan förstå är att detta tydligen sker relativt ofta.

Pågatåg. Simrishamns station

Beror det på undermåligt underhåll eller finns andra orsaker? I ett vinstdrivande företag skulle dock en sån modell knappast fungera om det jämt uppstod driftsstopp.

Men det mest frapperande är den häpnadsväckande nonchalans som vi strandsatta passagerare möttes av.

Det fanns ingen ersättningsbuss på plats i Tomelilla trots att problemet varit känt i flera timmar. Det kom ingen heller. Efter mer än en timme löste en medpassagerare frågan om taxi som kunde ta oss till Simrishamn.

Det är för mig oförståeligt att Skånetrafiken behandlar sina kunder på detta sätt. I och med att vi resande betalat våra biljetter har vi träffat ett avtal med Skånetrafiken att de ska utföra en tjänst. Att inte göra allt som står i deras makt för att fullfölja överenskommelsen är bedrövligt.

Pågatåg på stationen i Simrishamn.

Om Skånetrafiken får direktiv från ansvariga politiker om att behandla sina resande på det här sättet vill jag veta detta före nästa val.

Om det i stället beror på inkompetenta tjänstemän och dålig organisation måste å andra sidan politikerna skärpa sina krav på den servicenivå man vill ha vid nästa upphandling av transporter – och på de tjänstemän som sköter upphandlingarna. Man måste kontrollera att utförarna lever upp till de krav som ställts.

Sist vill jag tacka lokförare och tågvärd som gjorde allt i sin makt för att lösa den uppkomna situationen.

Annons

Dessutom vill jag tacka dig som ordnade fram taxi samt Jonas på Taxi Österlen i Simrishamn som förbarmade sig över oss och körde oss till Simrishamn.

Lisbeth Mirtorp, Gröstorp

Annons
Annons
Annons
Annons