Annons
Nyheter

Reklam på bussen ger tryggare trafik

”Monopolpengar”, ”extra saltad faktura”, ”inte seriöst”. Stefan Svalö (S), ordförande för kollektivtrafiknämnden i Region Skåne tar tillsammans med sin vice ordförande Nicklas Ljungström (MP) tar i rejält när de i YA (10 oktober) går till attack mot Allians för Skånes budget.
Pontus Lindberg (M)Christer Akej (M) • Publicerad 12 oktober 2017

Det verkar desperat.

Antagligen är det desperat. Alliansen har valt att gå fram med 3 procents höjning av biljettpriserna i stället för 2 procent. Det innebär att en bussresa mellan till exempel Tomelilla och Ystad, om den köps i Skånetrafikens app, kostar 1:05 kronor mer i stället för 70 öre mer.

Annons

Ett månadskort för resor i hela Skåne ökar från 1 250 kronor till 1 275 kronor med de rödgrönas förslag till höjning – och med ytterligare 12:50 kronor med Alliansens.

Detta ytterligare påslag på 62 öre per pendlingsdag får de rödgröna att rasa. Däremot hade de gärna höjt skatten mer. Det är ju så politiken till vänster ser ut, att solidarisk finansiering innebär att även de som inte använder en tjänst ska betala den.

Vi som har en mer liberal syn på skatteuttag har däremot inte så mycket emot brukaravgifter. Vi vill ge mer pengar till Skånetrafiken från det gemensamma i vår budget än vad S och MP gör i sin, samtidigt som kollektivtrafiken får extra resurser när resenärerna bidrar lite mer.

Om Svalö och Ljungström tar till överord i fråga om höjda priser är det ingenting mot deras ilska över att tillåta reklam i kollektivtrafiken. Vi ser detta som ett sätt att ytterligare öka intäkterna till Skånetrafiken för en mer utbyggd kollektivtrafik. Medan de slåss för ”premiumkänsla” i busstrafiken. Det ska kännas lite lyxigt. Därmed ska fler fås att ställa bilen.

Vi tror att det bästa Skånetrafiken kan göra är att se till att buss och tåg kommer fram i tid.

Det är nog inte så många som föredrar lite vardagslyx på linje 570 eller Pågatågen tillsammans med andra stressade pendlare i rusningstrafiken, framför att komma i tid till morgonmötet.

Skånetrafiken kan få in betydligt mycket mer i reklamintäkter än de 6 miljoner kronor som Svalö och Ljungström sitter nöjda med. Jämförbara Västtrafik tar in 22 miljoner kronor. Utöver detta kan Skånetrafiken avstå från att köpa dyr reklamplats på bio, eller att skicka direktreklam.

Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons