Annons
Insändare

Richard Hobert: Skånetrafiken – ett blodomlopp eller en stroke?

Skåneexpressens bussar utgör blodomloppet för kollektivtrafiken på Österlen och för att ta sig härifrån. Men Trafikverket och Simrishamns kommun i samråd med Skånetrafiken arbetar nu snabbt för att starkt begränsa tillgängligheten för resenärerna.
Österlen • Publicerad 15 mars 2023
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En ny busshållplats ska anläggas söder om Stärkan. Hållplatserna vid Skogsdala, Torget och Vandrarhemmet tas bort.
En ny busshållplats ska anläggas söder om Stärkan. Hållplatserna vid Skogsdala, Torget och Vandrarhemmet tas bort.Foto: Roger Bing

Huvudargumenten är tre. Pendlare från Simrishamn till Kristianstad ska få nio minuter kortare restid, passagerarantalet ska öka och det ska rådas bot på en påstådd, overifierad trafikfara.

Receptet är att drastiskt minska antalet hållplatser, lägga nya på ställen långt ifrån resenärernas bostäder, bygga dyrbara värmeskjul och köpa luxuösa superbussar som ska passera resenärerna utan att stanna.

Annons

Enligt nya planeringen ska Kivik i stället för åtta hållplatser bara ha en enda, placerad på väg 9 vid Stärkan. Argumentet enligt Trafikverket är att ”öka tillgängligheten”. Hur går den ekvationen ihop?

Det är en gåta hur planerarna har tänkt.

Indragningarna kommer att leda till en stroke i blodomloppet och busstrafikens förlamning på Österlen.

Hållplatsernas betydelse – tätorten Kivik är tre kilometer lång, en kilometer bred väster om väg 9 och likaså öster om.

För upptagningsområdet av passagerare på mer än sex kvadratkilometer finns nu åtta stycken, fyra per färdriktning, väl utspridda och trafiksäkra hållplatser.

Plan för busshållplats i KivikStärkan
Plan för busshållplats i KivikStärkanFoto: Sprisse Nilsson

Jag har 800 meter att gå med min resväska till hållplatsen vid Kiviks marknadsfält. Det är okay. Hållplatsen består av en p-ficka och en skylt. Det räcker. Bussen kommer regelbundet och i tid. Bussen är både ren och bekväm nog – det är ju inga långfärder vi gör.

Därför väljer jag bussen när jag kan.

Som ersättning för dessa lättillgängliga hållplatser lockar man i stället med en luxuös värmestuga för ett par miljoner – Kivik centrum. Dit kommer en ny superbuss för många miljoner.

Men hur kommer vi till den nya, enda hållplatsen i hårda vindar, spöregn eller snöstorm?

Konsekvenser för resenärerna – jag ser tre alternativ.

Annons

Det första är att dra resväskan 800 meter ner till landsvägen plus två kilometer längs väg 9.

Det ökar restiden med 30-40 minuter i vardera riktningen. Jag kommer fram till värmestugan dyngsur. I superbusssen ska jag sedan torka till Kristianstad.

Det andra är att köra till Ica Kivik och parkera en vecka på kundparkeringen.

Vet Ica detta? Finns avtal? Om Trafikverkets vision om skaror av nya resenärer besannas så blir ju planerade pendlarparkeringen med fem platser överfull dygnet om.

Det tredje är att ta bilen till resmålet i stället för bussen.

Troligaste valet. Skånetrafiken förlorar mängder av passagerare. Stroken är ett faktum.

Vad lockar fler resenärer?

Bussar, hållplatser och tidtabeller fungerar bra lokalt. Vad som brister är resenärernas anknytningar till tåg och flyg. Samordningen är obefintlig i riktning norrut. Vad gäller Kristianstad Airport så måste Skåneexpressen köra upp till flygplatsen. Det är orimligt att dra sin resväska en kilometer i snöstorm/hällregn från hållplatsen på väg 9.

Tidtabellen måste samordnas med Skåneflygs avgångar och ankomster. Nu är extra restiden för denna gångsträcka över en timme - i vardera riktningen. Annars väljer vi som nu bilen och parkerar på Kristianstad Airport. Vad gäller Pågatågen/ Kristianstad central–Hässleholm är väntetid i Kristianstad 45 minuter under påbörjad Stockholmsresa. Reducera den till tio minuter.

Annars väljer vi som nu bilen och parkerar i Hässleholm.

Annons

Trafikverkets/ Skånetrafikens/ Simrishamns kommuns mångmiljonplaner för Kivik innehåller mängder av tekniska planritningar för Kivik men saknar helt analys av resenärernas behov, vanor och beteenden. Risken för en självorsakad stroke är skyhög.

Åtgärderna ovan kostar däremot inte något utöver tankemöda och samarbete mellan trafikplanerarna. Och lockar nya resenärer och därmed nytt blod till kollektivtrafiken.

Richard Hobert, Kivik. Stort fan till Skånetrafiken

Annons
Annons
Annons
Annons