Annons
Insändare

Roland Ekström: Mänskliga faktor snarare än hastigheten bakom olyckor

Hastigheten i trafiken dödar, eller? Självklart är det så, så fort vi rör på fordonet finns risken. Alternativet är att inte röra på sig överhuvud taget men det är knappast ett alternativ.
Skåne • Publicerad 20 februari 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Johan Nilsson/TT

Men är hastigheten orsaken till olyckorna? Det finns inget belägg för det, kollar man statistik från myndigheterna så kommer man fram till att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom.

Den mänskliga faktorn kan vara, mobiltelefon, håller på med annat medan man kör, anpassar inte farten till väglag och trafik, dåliga däck, drogpåverkad, fel på bilen och sjukdom bara för att nämna något.

Annons

Det spelar ingen roll om du inte är uppmärksam på körningen och omgivande trafik. Troligtvis är hastigheten en mindre del av orsakerna, eller ska vi sänka hastigheten så man kan sitta och hålla på med annat i bilen? Då skulle en högsta hastighet vara 5–10 tilometer i timmen.

För att komma ner på antalet döda i trafiken ska vi veta vad som orsakar olyckorna, det vill säga den mänskliga faktorn.

Vad som också framförs lite överallt är bilfritt i centrum.Vi har ju bra facit nu när det under decennier har stängts av för biltrafik i centrala delar av städer och tätorter.

Butiksdöden har spritt sig och folk åker till köpcentra där man kör ända fram till butikerna och det är gratis parkering.

Man kan se i tätorter där man inte stängt av gatorna att folk kör så nära som möjligt även om det inte är så långt att gå. Vi ni ha en levande tätort, stäng inte av gatorna, gör gångfartsområde om man måste.

Roland Ekström

Skåne-Tranås

Annons
Annons
Annons
Annons