Annons
Insändare

Rune Nissen: Ystad-Stralsund, från postjakt till modern färja

Sverige fick efter freden 1648 vid 30-åriga krigets slut ett område i norra Tyskland, Svenska Pommern. Ståthållarstad blev först Stettin och sedan Stralsund.
Ystad • Publicerad 9 juni 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
TT-HELG-FÄRJEJUBEL Tågfärjelinjen Trelleborg-Sassnitz som firar 100 år den 6 juli.
TT-HELG-FÄRJEJUBEL Tågfärjelinjen Trelleborg-Sassnitz som firar 100 år den 6 juli.Foto: TOM PERSSON TOM PERSSON TRELLEBORGS MUSEUM

Området spelade stor roll för de krigiska svenska kungarna, som snabbt kunde komma till sina krigsplatser, men också för ett tillskott av ett bördigt jordbruksområde.

Snabbt behövde man kommunikationer med soldater och underhåll till området. Södra Skåne och Ystad låg bra till och en underhållsbas kom till från staden. Enda till 1700 fortsatte en postjakt att trafikera linjen.

Annons

I dag har området ändrats genom krig och erövringar men de båda forna orterna finns kvar.

Linjen till Stettin trafikeras dagligen av de polska färjorna och nu har turen på nytt kommit till Ystad att på nytt nå staden Stralsund i tyska Mecklenburg-Vorpommern. Den här gången med en modern snabbfärja, som tar oss över Östersjön på två timmar.

Tar och får Ystad chansen?

Den tyska staten Mecklenburg-Vorpommern söker nu en intressent som tar upp trafiken på den nedläggningshotade ”kungslinjen”.

Ystads snart nybyggda hamn med utökad kapacitet får tävla med Trelleborg. Tyska turister åker gärna över och Tyskland är EU:s folkrikaste och starkaste land.

Både hamn- och turistchefen är positiva, så nu ligger bollen hos våra styrande.

Rune Nissen

Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons