Annons
Kristianstad

Regionen vill påverka var järnvägarna fixas

Region Skåne vill öka sitt inflytande på underhållet av järnvägarna i Skåne. – Vi tar gärna emot deras synpunkter, men det är vi som prioriterar, säger Lennart Andersson på Trafikverket.
Kristianstad • Publicerad 7 september 2018

Stillastående tåg, nedrivna kontaktledningar, signalfel och förseningar är vanliga inslag i pendlarnas vardag.

– Vi har haft ett underhållsunderskott i många år, vilket är en orsak. Dagens situation är oförenlig med de ambitioner vi har om att öka det kollektiva resandet, ha en mer integrerad arbetsmarknad i Skåne och en bättre miljö, säger Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande.

Annons

Han säger att regionen därför har börjat en mer omfattande dialog med Trafikverket Syd för att tillsammans utveckla underhållsarbetet.

– Nu har regeringen avsatt 47 procent mer till järnvägsunderhållet, så pengarna är inte längre problemet. Därför måste det även så snabbt som möjligt bli verklighet och få effekt, säger Fritzon.

Omfattande byte av kontaktledningar fram till Hässleholm pågår nu, vilket har påverkat trafiken under sommaren och kommer att påverka den framöver då trafiken inte kan vara lika intensiv vissa tider.
Omfattande byte av kontaktledningar fram till Hässleholm pågår nu, vilket har påverkat trafiken under sommaren och kommer att påverka den framöver då trafiken inte kan vara lika intensiv vissa tider.Foto: Bosse Nilsson

Han vill att regionen och Trafikverket ska arbeta gemensamt för att optimera hur pengarna används bäst. Regionen vill bland annat ha mer fokus på det förebyggande underhållet, att informationen och samordningen förbättras, och att de mest angelägna bristerna åtgärdas först.

Lennart Andersson, regionchef på Trafikverket region syd, säger att de har ett intensivt samarbete med Skånetrafiken. Han ser också att de nu kan hämta hem en hel del av det eftersatta underhållet. Men det är inget som sker på kort tid:

– Vi har en prioritetslista med hur vi jobbar. Just nu är det ett omfattande byte av kontaktledningar på södra stambanan mellan Lund och Hässleholm, som blir klart nästa år. Men det kommer också att generera vissa störningar, vi kan inte ha samma trafik hela tiden. Vi kan inte stänga av stambanan utan måste göra genomtänkta stopp som på vissa nätter, helger och som på påsken. Det är en utmaning att reducera trafiken för att göra jobbet rationellt och säkert.

Det finns andra järnvägar med stora behov, som Skånebanan, Ystad-Österlenbanan och Trelleborgsbanan. Allt får ske etappvis, med störningar i trafiken som följd. Det går heller inte att stänga av helt på grund av vissa omledningar.

Han säger att de gärna tar emot kommentarer och synpunkter från regionen om prioriteringar och behov.

– Men ytterst är det vi som vet hur anläggningarna mår och vad vi måste prioritera. Underhållspengarna är vårt ansvar att fördela.

– Samtidigt tror jag inte att det finns några motsättningar. Skånepolitikerna vill ha en sund, frisk anläggning, fortare än vi mäktar med. Det är väl mer det att tålamodet är begränsat.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons