Annons
Kristianstad

Slarv med grus på vägar skördar liv

Trafikverket lagar asfaltsvägar med oljegrus. Men flera motorcyklister har nu varnat för olika sträckor där det inte är skyltat om lagningarna. ”Folk dör och skadas på grund av det här” säger Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister.
Kristianstad • Publicerad 4 juli 2019
Tre holländare som besökte Kristianstadstrakten klarade sig med blotta förskräckelsen och kvaddad mc när det låg fullt med grus i en kurva. Det var inte skyltat på vägen.
Tre holländare som besökte Kristianstadstrakten klarade sig med blotta förskräckelsen och kvaddad mc när det låg fullt med grus i en kurva. Det var inte skyltat på vägen.Foto: Privat via Sveriges Motorcyklister

Förra veckan gick SMS:en varma mellan motorcyklister i nordöstra Skåne. Det varnades för att asfaltsvägar har blivit lagade med oljegrus. Dock utan att varningsskyltar satts upp. Det gällde bland annat vägen mellan Åhus och Everöd.

Trafikverkets entreprenörer lagar bland annat håligheter i asfaltsvägar med oljegrus, det vill säga att de häller ett bindemedel i hålen och lägger grus över.

Annons

– I bästa fall backar snabelbilen fram och tillbaka för att packa gruset, sedan ska det härdas och överblivet grus sopas bort inom 12-24 timmar. Men ofta tar det längre tid. Och det händer även att det inte varnas med skyltar om att vägen är hal, säger Maria Nordqvist, som ansvarar för bland annat konsumentfrågor på organisationen Sveriges Motorcyklister.

För en bil med fyra hjul spelar lite grus på vägen sällan så stor roll. Men för tvåhjuliga fordon, där hjulen är enda kontakten med omvärlden, är friktionen mot underlaget bokstavligt talat livsviktig.

När intet ont anande mopedister, cyklister och motorcyklister hamnar i de här grusfällorna släpper hjulen kontakten med vägytan och kraschen kan bli ett faktum. Det insåg tre holländska turister som körde i laglig fart på väg 2056 (Kristianstad-Immeln) för några år sedan. Plötsligt kör mc nummer ett omkull, på grund av grus i kurvan. Den glider 81 meter. Händelsen har filmats av bakomvarande mc, och i den långa filmsnutten är det bevisat att skyltning saknas.

– Omkring en fjärdedel av alla mc-olyckor utanför tätort beror på grus på asfalt. För mopeder är det ännu fler olyckor. Ofta lagas det så på 70-80-vägar, och det är där motorcyklister gärna kör, säger hon. Och förklarar att de försökt påtala detta för Trafikverket gång på gång.

– Vi har tjatat hål i huvudet på ansvariga på Trafikverket. De har sett över reglerna lite till entreprenörerna som lagar vägarna, men vad hjälper det om entreprenörerna inte följer reglerna?

Hon tycker att Sverige, som säger sig värna om trafiksäkerheten, borde ta efter Norge som exempel. Och inte bara fokusera på hastigheterna, utan även på vägunderhållet.

– Där får de inte åka längre bort än fem kilometer innan de vänder och sopar upp gruset. Vi har föreslagit att det ska vara borta inom två timmar, det räcker för att bindemedlet ska ta. Men i Sverige får man i princip köra runt och grusa vägen genom ett helt landskap.

Ett problem är att gruset som läggs ut har samma färg som asfaltsvägen. Det gör att det är svårt att se och upptäcka faran, vilket gör att sänkta hastigheter i sig inte hjälper.

En kurvig väg i nordöstra Skåne som har lagats men där gruset inte sopats undan efter en stödremselagning.
En kurvig väg i nordöstra Skåne som har lagats men där gruset inte sopats undan efter en stödremselagning.Foto: Privat via Sveriges Motorcyklister

Vad kan man då göra?

– Alla borde lägga in Trafikverkets telefonnummer i mobilen (0771-921921) och ringa och anmäla så fort det är brister. Bara för att jag klarat mig betyder det inte att den efter gör det.

Annons

– Anmäl också alla skador till Trafikverket. De avslår allt, men det är bra om det påtalas. Vi har hjälpt många att överklaga, och jag är förvånad över de svar man får. Det kan inte vara så att det stjäls så många sådana skyltar i Sverige, eller att entreprenörerna är helt ovetandes om de här bristerna och vad de kan leda till. Människor dödas och skadas på grund av detta, säger Maria Nordqvist.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons