Annons

Stort ras för sommarbiljetten

Skånetrafikens sommarbiljett brukar gå som... bussen. Men i år är det mer som tåget. Långt efter vad det borde vara.
Kristianstad • Publicerad 30 juni 2020
Jojo sommar, som det hette förr, har ersatts av sommarbiljetten. Men i år har försäljningen minskat med 31 procent.
Jojo sommar, som det hette förr, har ersatts av sommarbiljetten. Men i år har försäljningen minskat med 31 procent.Foto: Bosse Nilsson

I fjol hade sommarbiljetten sålt i 165 460 exemplar vid slutet av juni.

I år har Skånetrafiken bara sålt 113 171. 31 procent sämre än fjolåret. Och det är långt kvar till toppnoteringen från 2017 på över 210 000 sålda biljetter under säsongen.

Annons

Sommarbiljetten (som förr hette Jojo sommar eller sommarkortet) lanserades redan 1999 när de två länstrafikbolagen slogs ihop till Skånetrafiken. Idén kom från Kristianstads länstrafikbolag och bestod från början i att man fick åka fritt över hela Skåne under 25 valfria dagar under sommarperioden. Efter hand utökades det till att gälla från 15 juni till 15 augusti, och att man får åka så mycket man vill inom Skåne.

Det bidrog till sommarkortet blev en succé och fram till 2010 fördubblades försäljningen till 132 000 kort. Även pendlarna har uppskattat att slippa tänka på hur de ska anpassa biljettinköpet till semesterperioden och i stället bara köpt ett sommarkort.

2010 lanserades just Jojo Sommar och kostade då 485 kronor. I år är priset 699 kronor, 44 procent mer.

Men med coronaviruset i farlig närhet har Skånetrafiken märkt hur resandet minskat drastiskt. Förvaltningen räknar med att tappa en miljard kronor i minskade reseintäkter. Därmed hade man också förväntat sig en nedgång för sommarbiljetten.

– Det ligger väl ungefär i paritet med vad vi hade väntat oss. Totalt sett har vi minskat försäljningen och tappat resenärer, de tidigare månaderna ännu mer än nu. Så det ser ut som vi nu håller fast vid en minskning om en tredjedel av försäljningen, säger Pernilla Lyberg, försäljnings-och marknadschef på Skånetrafiken.

Samtidigt har de tappat lite varje år sedan 2017. Det kan bero på att 2018 införde regeringen ett gratis sommarkort till alla skolungdomar. Den sommaren sålde Skånetrafiken följaktligen färre biljetter.

– Det gjorde vi också året efter. 2019 var det ett försäljningstapp på fem procent jämfört med 2017. Vi tror det har att göra med att reglerna ändrades 2016, så att man nu kan åka en vuxen och två barn, eller tre under 20 år, på ett och samma kort, säger Pernilla Lyberg.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons