Annons
Nyheter

Juletid är gamertid

Juletid är gamertid, det har jag alltid sagt.
Nyheter • Publicerad 21 december 2011
Portal 2.
Portal 2.Foto: 

Det finns en gräns för hur mycket julmat och godis man kan äta, hur mycket julmust man kan dricka och hur många gånger man mäktar med att dansa kring granen. Och ärligt talat, vädret här nere i vår södra landsände brukar inte direkt bjuda in till skid- eller pulkaåkning när julen är färdigfirad. Bättre då att inte trotsa mörkret och rusket utanför och helt enkelt hålla sig inne och grotta ner sig i ett eller flera härliga tv- och datorspel.

Spelåret 2011 har varit riktigt bra, och för att sammanfatta året krävs bara ett ord, eller rättare sagt en siffra: tre. Ända sedan antikens Grekland har vi i väst varit smått besatta av att dela in saker i tre delar. Vare sig det handlar om antikens teaterpjäser, Richard Wagners operor, Francis Ford Coppolas "Gudfadern"-filmer eller Cliff Bleszinskis "Gears of War"-spel är tre den gemensamma nämnaren. "Battlefield 3", "Modern Warfare 3", "Just Dance 3", "Uncharted 3", "Dirt 3", "Killzone 3", "Saints Row 3", "Ultimate Marvel vs Capcom 3"... Listan kan göras i det närmaste oändlig. Av dessa skulle jag råda er att inte missa det fantastiska äventyret i "Uncharted 3" (PS3) eller den ohämmade dansglädjen i "Just Dance 3" (PS3, Xbox 360, Wii).

Annons

Den tredje, och ofta avslutande, delen i en serie brukar vara den mest efterlängtade, men visst har det kommit efterlängtade spel under 2011 som inte varit sista delen i en trilogi. Spel som kanske hamnat lite i skymundan bland alla överproducerade treor. "Portal 2" (PS3, Xbox 360, PC) är uppföljaren till ett spel som från början var ett hobbyprojekt hos utvecklarna på Valve, skaparna bakom "Half Life", "Counterstrike" och "Team Fortress". Till skillnad från de flesta andra inom förstapersonsgenren finns det i "Portal" och "Portal 2" vare sig skjutvapen eller fiender att döda. Till sin hjälp att klara banorna har huvudpersonen i stället ett gevär som kan skapa portaler på väggar. Att ett av årets absolut bästa spel är något så simpelt som ett pusselspel beror till stor del på det subtila berättandet, den sarkastiska humorn och det fantastiska röstskådespeleriet.

2011 var också året som den färdiga versionen av det svenska indieundret "Minecraft" (PC, Android, Iphone/Ipad) såg dagens ljus. Inte heller här går det ut på att rädda världen med dödliga skjutvapen i högsta hugg. Visst, du bör kanske snickra ihop ett svärd för att skydda dig från monster på natten, men det är inte det "Minecraft" handlar om. I stället belönas spelaren för att utforska världen, gräva gruvor, eller bygga hus. Ja, det är helt enkelt upp till var och en att bestämma vad målet är.

Många trodde nog att 2011 var året då Nintendos Wii-konsol skulle duka under för gott, men icke! Svagare hårdvara till trots levererade den japanska speljätten inte mindre än två storspel i slutet av året, nämligen senaste inkarnationerna av Zelda- och Kirbyserierna. Med "Kirbys Adventure Wii" (Wii) lyckas Nintendo skapa ett spel som passa lika bra för barn som vuxna. Tycker kidsen det är svårt kan de bara koncentera sig på att klara banorna, samtidigt som de som är lite bättre kan satsa på att samla alla hemligheter. Samarbete över gränserna!

Ett tu tre, så har du här tre julklappstips utan treor i titeln.

Det bästa med att vi avverkat så många treor i år är att utvecklarna nu tvingas komma på nya, spännande spelserier. Både "Uncharted"- och "Gears of War"-seriens skapare har redan utannonserat nya spel, och båda verkar bli överlevarskräck med zombieliknande varelser. Spännande!

Ann-Louise Olander
Niklas Sintorn
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons