Annons
Nyheter

Svenska och brasilianska toner hos krukmakaren

Från Bolivia till Ystad. Gitte Pålsson och hennes dotter Tania Salazar Pålsson spelar musik som inspireras av världen. På torsdag inviger de sommaren hos Krukmakaren i Ystad.
Nyheter • Publicerad 30 juni 2014
Tania Salazar Pålsson och hennes mamma Gitte Pålsson har spenderat många sommarkvällar på krukmakarens bakgård.
Tania Salazar Pålsson och hennes mamma Gitte Pålsson har spenderat många sommarkvällar på krukmakarens bakgård.Foto: Foto: Linda Nihlén

De är varandras motsatser. Gitte Pålsson kort och ljus med orden nära till hands, Tania Salazar Pålsson lång och mörk med eftertänksamhet i blicken. Men skrattet, det är likt.

– I slutet av åttiotalet kom jag och min dåvarande man tillbaka till Ystad efter en lång vistelse i Bolivia, då var Tania ett år gammal. Strax därefter dog Lena Palmgrens make Åke och vi bestämde oss för att fylla tomheten han lämnade hos Krukmakaren med musik, berättar Gitte Pålsson.

Annons

Under nittiotalet hölls många musikkvällar hos krukmakaren med historierna som berättades mellan låtarna i fokus.

– Det var litet och intimt, nära, säger Gitte Pålsson.

Åren gick, musikkvällarna rann ut i sanden och andra projekt tog över men under de senaste åren har spridda kvällar hållits och i år är det dags igen. Under två kvällar i juli bjuds det på musik från Brasilien och Sverige. I centrum står Gitte Pålsson och Tania Salazar Pålsson.

– Jag har provat många stilar på olika folkhögskolor och i projekt. Nu läser jag musikerutbildningen med inriktning världsmusik på Malmö musikhögskola och börjar äntligen hitta min väg, berättar Tania Salazar Pålsson.

Tillsammans med gitarristen Carl Jönsson har hon riktat in sig på brasiliansk musik som sjungs på portugisiska.

– Jag tror man hör våra influenser i vår musik. Vi har tagit inspiration från Brasilien och Bolivia, säger hon.

Tania Salazar Pålssons pappa Cesar Salazar tillhör aymaraindianerna, ett arv som också speglas i musiken.

–  Kärleken till naturen och till moder jord genomsyrar allt.

När Tania står på scen kallar hon sig Tania Wayra – Wayra betyder vind på indianspråk. Nyligen fick hon ett stipendium på 10 000 kronor av Sparbanken Syd.

– Sedan jag var liten har jag turnerat runt med mamma och pappas band Khala Uma, när jag blev äldre började jag helt enkelt sjunga med dem.

Annons

Och det gör hon fortfarande även om hennes pappa just nu är i Bolivia några månader. Men både Tanya Salazar Pålsson och Gitte Pålsson spelar i flera olika konstellationer och med flera olika projekt. Ett projekt som involverar dem båda är föreningen Cura Cultura – dit överskottet från krukmakarkvällarna går.

– När jag var i Bolivia 2008 blev jag svårt brännskadad. Då startade jag Cura Cultura, först för att hjälpa brännskadade barn i Bolivia och sedan växte föreningen, säger Gitte Pålsson.

I dag jobbar de med en insamling till ett kulturhus vid Titicacasjön i Bolivia.

Under torsdagens konsert kommer Tania Salazar Pålsson och Carl Jönsson fokusera på brasiliansk musik, närmare bestämt sjömanssånger och pilgrimsvisor (inte egenskrivet material). Gitte Pålsson med ackompanjemang av Lennart Hjallis Persson sjunger främst egna visor på svenska samt en och annan jazzsång.

I sommaren kan man även se Gitte och Hjallis i Bolshögskyrka den 2 juli, Khala Uma i Löderups kyrka den 24 juli samt Gitte Pålsson och clownen Joszef Homaly på Ystad Sweden Jazzfestival den 31 juli.

INTERNAL INTERNAL
Linda Nihlén
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons