GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Vi vill nå ut till alla”

Tre sopraner, två tenorer och en vass pianist på komp. Så ser laguppställningen ut på Operafabrikens pågående julturné, som når Södra Mellby kyrka på lördag.
Nyheter • Publicerad 20 december 2013
Operafabrikens julturné bjuder på sång av två tenorer, Erland Hagegård och Jacob Wistrand, samt de tre sopranerna Frida Thor Bergström, Susanne Larsson och Leena Malkki-Guignard.
Operafabrikens julturné bjuder på sång av två tenorer, Erland Hagegård och Jacob Wistrand, samt de tre sopranerna Frida Thor Bergström, Susanne Larsson och Leena Malkki-Guignard.
Foto: Foto: Maria Hegborn

På tenorsidan hittar vi Operafabrikens Jacob Wistrand samt turnéns inbjudna stjärna Erland Hagegård. Sopranerna är Frida Thor Bergström, Susanne Larsson och Leena Malkki-Guignard. För kompet står Elena Jordan, till vardags pianist vid Malmö opera.

Det är första gången den Malmöbaserade fria operagruppen Operafabriken gör en sådan satsning.

–Hittills har vi enbart producerat sommaroperor. Det här är vårt första steg till helårsaktiviteter. Då tänkte vi julkonsert, och att bjuda in en känd artist kan vara en väldigt bra idé, säger Leena Malkki-Guignard, sopran och producent på Operafabriken.

De siktar brett när det gäller målgrupp.

– Att värva folk in till operan är vårt mål och syfte. Vi vill nå ut till alla. Till unga och gamla, både vana operaälskare och nya och ovana operabesökare.

Är det svårt att locka ny publik till opera?

–Jag tror inte att det är så himla svårt egentligen. Men man måste ju förstå att den här klassiska världen har en tendens att försoffa sig och bli lite mossig. Det är viktigt att – utan att behöva klä sig i rosa lack och ha grönt hår – försöka hitta nya vägar att nå ut till folk. Jag är säker på att det finns ett stort intresse för opera. Men det som är viktigt i det här är att dra ut folk till livekonserter.

Varför är det viktigt att uppleva opera live?

– Det är en stor skillnad att uppleva något på datorn och teven, jämfört med att vara i en sal där man har energin från artister av kött och blod, vibrationerna från instrumenten och energin från publiken. Det kan bli en så stark upplevelse. Man kan bli så berörd in i hjärteroten och själen av en sådan upplevelse att det minns man när man dör, på sin dödsbädd. Medan stunderna framför skärmar inte är de man minns.

Leena Malkki-Guignard berättar att de använt sig av crowdfunding för att få till stånd miniturnén. I praktiken innebär det att publiken, för att stödja satsningen, kunde köpa biljetter innan ett visst och tydligt utmärkt datum. Om inte tillräckligt många hade sålts, så hade Operafabriken slopat turnén och gett tillbaka pengarna. Men publiken slöt upp.

– Det har inte provats förr i den klassiska världen. Men jag tror att det kan bli ett väldigt spännande alternativ för arrangörer, och ett sätt att våga satsa på stora arrangemang.

Taner Caliskan
Emil Sandgren
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs mer