Annons

Hög nätnärvaro ingen garanti för framgång

All publicitet är bra publicitet, brukar det heta. En som motbevisar den tesen är S-ledaren Håkan Juholt.
Ledare • Publicerad 28 december 2011

Den senaste tiden är Socialdemokraterna det parti som omnämnts mest på nätet av alla partier. Men det har inte lett till något uppsving för varken Juholt eller Socialdemokraterna.

Förtroendet för S-ledaren rasar istället enligt en ny undersökning som Aftonbladet publicerade på tisdagen. Enligt de tillfrågade är det bara 16 procent som har stort förtroende för Juholt vilket ska jämföras med de 29 procent han fick när undersökningen genomfördes för ett halvår sedan. Det är bara SD:s partiledare Jimmie Åkesson som får lägre förtroende, 10 procent.

Annons

Nätet är numera en etablerad arena för de politiska partierna. Av de blogg­inlägg, Twittermeddelanden och nyhetsartiklar som publicerades under november och december är det M, S och SD som dominerar i svensk politik. Att de två största partierna är mest framträdande på nätet är inget som överraskar. Inte heller att SD tar stor plats, partiet och deras anhängare har tidigt lärt sig att vara aktiva på nätet.

För SD:s sympatisörer är fokus vanligen att i alla lägen smutskasta invandringen till Sverige och brännmärka allt som inte uppfattas som svenskt. En stark motor för det oförblommerade näthatet är den nyligen startade sajten Avpixlat som står Sverigedemokraterna nära. Detta är ingen valvinnare för Jimmie Åkesson med sitt låga förtroende.

Socialdemokraternas höga nätnärvaro förklaras självklart med de många turer som Håkan Juholt varit inblandad i under hösten. Men det har inte gynnat partiledaren. Slutsatsen är enkel, en stor närvaro på nätet är inget som i sig ger politisk framgång. Lika viktigt är i vilket sammanhang man omnämns i. Här är Fredrik Reinfeldt den odiskutabla vinnaren, två tredjedelar av det svenska folket har stort förtroende för statsministern.

Petter Birgersson
Mattias Karlsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons