Annons

Pendlare utan tuff tuff

Arbetsgivare och fackförbund har ett stort ansvar för att lösa konflikten på Öresundstågen.
Ledare • Publicerad 3 juni 2014
Stillastående
StillaståendeFoto: Foto: Annica Jönsson

Ur högtalarsystemet hörs den entoniga kvinnorösten: ”Samtliga Öresundståg är i dag inställda. Detta beror på en arbetsmarknadskonflikt. Vi beklagar olägenheten”.

På perrongen väntar många pendlare på nästa pågatåg. Tidigare på måndagsmorgon trädde tågstrejken i kraft. Den omfattar 250 lokförare och tågvärdar och innebär att samtliga Öresundståg står still. Skånetrafikens övriga trafik påverkas inte, men Öresundstågen är ändå så pass viktiga att tågstrejken drabbar nära 80 000 pendlare och resenärer i Skåne och ytterligare fem län i södra Sverige.

Annons

Konflikten är mellan fackförbundet Seko, som organiserar personalen på Öresundstågen, och arbetsgivaren Veolia som kör Öresundstågen. De två parterna har misslyckats i att komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Den senaste veckan har låsningen mellan parterna varit i stort sett total. På söndagen valde medlarna att inte komma med ett sista bud, skillnaderna var för stora.

För knappt tre månader sedan varslade Veolia 250 personer om uppsägning. Syftet är att återanställa en del av personalen som timanställda och därigenom bedriva verksamheten mer effektivt. Bakgrunden är att Veolia vill ha färre heltidsanställda på Öresundstågen eftersom företaget i dag inte kan lägga scheman på hundra procent av arbetstiden.

Detta motsätter sig Seko som menar deras medlemmar får sämre villkor som timanställda.

Veolia vann upphandlingen i höstas som innebar att företaget ska köra Öresundstågen i ytterligare fem år. Den främsta anledningen till att Veolia tog hem anbudet var att man hade lägst pris. I det nya avtalet krävs det färre anställda på Öresundstågen vilket tågoperatören nu vill justera.

Seko hävdar att Veolia dumpat priset och att man nu försöker ta igen det på de anställdas bekostnad genom sämre villkor. Arbetsgivareorganisationen Almega, som företräder Veolia, anser å sin sida att Seko av ideologiska skäl inte gillar privata entreprenörer.

När detta läses kan konflikten vara över. Men det låsta läget mellan parterna talar faktiskt för att strejken kan bli långvarig, med risk för stor påverkan för alla pendlare. Inte nog med att det blir trångt på bussar och tåg, många får också en rejält längre restid.

Den skånska kollektivtrafiken är oerhört betydelsefull för hela regionens arbetsmarknad. Den pågående strejken lär på lång sikt inte påverka den positiva resultatutvecklingen som Skånetrafiken haft det senaste decenniet. Ändå blir strejken en tydlig påminnelse om hur sammanlänkad kollektivtrafiken är i Skåne.

I den svenska modellen har arbetsmarknadens parter en viktig roll i att bestämma villkoren för arbetsgivare och anställda. Men friheten från statligt och politiskt inflytande leder också till ett stort ansvar, att lösa konflikter som drabbar tredje person. Ingen tjänar på att lämna kvar pendlarna på perrongen.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons