Annons
Nyheter

Försäkringsrådet har stämts

- Man bryter mot den grundläggande principen att konsumenten skall ha lätt att ta till sig ett företags kommersiella budskap. Så säger byråchef Martin Lindeblad på Konsumentombudsmannens sekretariat, som är närmast ansvarig för stämningen mot Försäkringsrådet AB.
Nyheter • Publicerad 27 november 2002

Konsumentverket/KO stämmer företaget i Stockholm för att man bedriver hemförsäljning under falska förespeglingar. Många har, liksom småbarnsfamiljen i Ystad, via telefon erbjudits försäkringsrådgivning i hemmen. Vid besöken har det dock visat sig att syftet varit att förmedla Friends Providents kapitalförsäkring. KO är kritisk på flera punkter. Man påpekar bland annat att Försäkringsrådet utger sig för att ge oberoende rådgivning, trots kopplingen till det engelska bolaget är helt uppenbar. - I stämningen tar vi upp sex av de många anmälningar som gjorts till Konsumentverket och som är ganska likartade, säger Martin Lindeblad. Han berättar att samtliga anmälare intygar att någon genomgång av det totala försäkringsskyddet inte skett vid besöken. - Det är viktigt att ett företag klart och tydligt redovisar sitt kommersiella syfte. Allt annat är att betrakta som ohederligt och ett sätt att försöka vilseleda kunderna, anser Martin Lindeblad. - Vi rekommenderar även andra bolags försäkringar. Men vår affärsidé är att vi skall profilera oss för Friends Providents kapitalförsäkringar, säger VD Kent Johansson i Försäkringsrådet AB. Bolaget bildades 1991 och bestod då av mäklare. 1996 omformades verksamheten till försäljning av försäkringar. KO hoppas att stämningen skall leda till att företaget åläggs att vid vite ändra arbetssätt. - Naturligtvis påverkas vi av stämningen. Om det visar sig att KO har rätt i att vi varit otydliga i vårt agerande, så ändrar vi vårt arbetssätt, lovar Kent Johansson.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons