Hårt väder stoppar bärgning
Enligt Stefan Christensen på Statens Haverikommission blåser det 17-18 sekundmeter vid olycksplatsen. Vågorna går 3-4 meter höga.
– Vi har inte direkt vädret med oss i de här operationerna. Det känns lite otacksamt, konstaterar Stefan Christensen.
Statens Haverikommission har engagerat marinens ubåtsbärgningsfartyg Belos för att försöka få upp olycksplanet från botten. I vraket finns kvarlevorna av de tre personer som förolyckades när det nyinköpta planet störtade på sin väg mellan Österrike och Sturups flygplats.
Hittills har bärgningsförsöken misslyckats på grund av den hårda vinden och därför har haverikommissionen satt stort hopp till Belos.
Fördelen med Belos är att fartyget inte har några problem att ligga stilla, som Kustbevakningens fartyg har.
– Belos behöver inte ankra, utan har motorer som håller fartyget exakt på plats över olycksplatsen, även i hård blåst, säger Stefan Christensen.
Nu drabbar blåsten i stället dykarna som inte kan gå ned vid så hårt väder. Statens haverikommission avvaktar bättre väder, men har inte hur lång tid som helst på sig. Haverikommissionen har egentligen bara tillgång till båten tisdag också, men flera dagar kan bli aktuellt.
– Man kan inte hålla fartyg i ständig beredskap över en olycksplats hur länge som helst, de har en massa andra uppdrag också. Det gäller att tajma fartygens närvaro med att det är rätt väder. Och när det gäller det har vi inte varit lyckosamma, säger Stefan Christensen.
Inte heller i Falsterbokanalen är måndagen någon lyckosam dag. Där fortsätter Kustbevakningen sökandet efter den så kallade svarta låda som fortfarande saknas efter olyckan.
– Vi får upp en massa grejer hela tiden, dock inte den svarta lådan. Men sikten är ganska bra och vi arbetar av området systematiskt, säger Jan Sjölin på Kustbevakningen.
Andreas Mårtensson