Annons
Nyheter

Nöjeskrönikan: När du trodde det var säkert att läsa krönikor igen

Tänk dig att behöva summera en film i en enda mening. Många i filmbranschen har blivit galna av "taglines", ni vet de slogan-artade summeringar som med rätt balans av humor, drama och en parodiskt djup röst försöker dra oskyldiga in i biomörkret.
Nyheter • Publicerad 12 november 2002

Ett lyckat biobesök börjar med en bra tagline. I stil med zombiefilmen Return Of The Living Dead: "They're back. They're hungry. And they're not vegetarian!". Vissa blir klassiker och har cirkulerat i populärkulturen så länge att man nästan glömt var de kom ifrån. Som Hajen 2: "Just when you thought it was safe to get back in the water". Grosse Pointe Blank, som handlar om en yrkesmördare som åker på klassträff, bär beskrivningen "Even a hit man deserves a second shot". Kortast hittills är South Park-filmens olycksbådande "Uh-Oh". Nya "Die Another Day" försöker återupprätta James Bonds rykte som elegant hårding med beskrivningen "He´s never been cooler". Första Harry Potterfilmen bar den tuffa förklaringen "Let the magic begin". Så mycket större besvikelse då, när film nummer två nu följs av ett mesigt "Dobby has come to warn you, sir". Många taglines är förfärliga, men roliga ändå. Som till Johnny Depp-rullen "Ed Wood": "Movies were his passion. Women were his inspiration. Angora sweaters were his weakness". Skräckfilmer och actionrullar är tacksamma för sloganmakarna. Vad sägs om skräckisen "The Brain That Wouldn't Die" från 1959: "Det är inte vetenskap - det är galenskap!". Eller Stallone-filmen "Cobra": "Crime is a disease. He´s the cure". Ni får ursäkta att jag inte översätter taglajnarna. De funkar nämligen för det mesta skrattretande uselt i översättning. Det finns ett lysande undantag, och den är samtidigt min favorit: rymdmonsterfilmen "Alien" - "I rymden kan ingen höra dig skrika". Har du en favorit-line, så skicka gärna in den. Och vad ska vi hitta på för en tagline för tidningen? Va? "Med en hårt rullad Allehanda slår man världen med häpnad". Va? Va? Vad säger ni? Va? Vad behöver vi för förebilder nu för tiden? Det är något Hollywood generöst brukar ställa upp med. Modellen för den nye action-hjälten, och tydligen den talang till vilken filmbolagen just nu sätter sitt hopp och sina dollar, heter Vin Diesel. Eller, egentligen heter han Mark Vincent, vilket kan tyckas vara tufft nog. Smeknamnet kommer från den 35-årige, kalhuvudsrakade skådisens dagar som dörrvakt på klubbar i New York, där det säkert var rätt smart att ha ett alias. Diesel kan ses i actionthrillern XXX ("Triple X"), har tidigare gjort bland annat "Boiler Room" och en mindre roll i "Rädda menige Ryan". "En James Bond för den nya åldern" lär hans motspelare i XXX, Samuel L Jackson, ha kallat Diesel. Inte minst intressant med Diesel är hans halvmörka skinn, som väckt nyfikna frågor om vilken sorts fågel han egentligen är. Eller om han är fisk, eller möjligen något mittemellan. Själv vägrar Vin kategoriskt att svara på sånt. Det kan vara en del av myten, men den mörke Diesel lär ha en tvillingbror som är blond och blåögd. Han kallar sig stolt "multikulturell", och säkert är det inte minst därför han tycks ha hjältepotential hos den unga hip hop-generationen. Det är en fingervisning, på något sätt. För femtio år sedan hette hjältarna John Wayne eller Henry Ford, starka och fåordiga men framför allt vita fullblodsamerikaner. Under 80-talet formades actiongenren till de steroidpumpade övermänniskograbbarnas lekstuga med Schwarzenegger och Stallone. Blott kapabla att leverera en mening i taget - ibland cool, ibland kalkon. Nu kommer Vin Diesel som, även om han förvisso är muskulös, inte är överdrivet storvuxen och tillför något sårbart, icke-perfekt och en smula romantiskt. Ja, och duger inte Diesel som ersättare för Pierce Brosnan som den nye Bond, så kan ju alla filmproducenter alltid hitta min egen mailadress här nederst. Lars Thulin är nöjesskribent på Allehanda och sätter inte sin fot i butiker med tomtar i fönstret före julskyltningen. lars.thulin@allehandasyd.se

Lars Thulin lars.thulin@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons