Annons
Nöje

B-sidan som förändrade historien

Rock & Roll är ett fenomen inom musikhistorien. Få saker har haft sådan genomslagskraft och kunnat engagera så många människor under det senaste halvseklet.
Nöje • Publicerad 9 juli 2007
Bill Haley och hans kometer blev den första storsäljande rockakten - men musikstilen var stulen från svarta musiker. ARKIVBILD: SCANPIX
Bill Haley och hans kometer blev den första storsäljande rockakten - men musikstilen var stulen från svarta musiker. ARKIVBILD: SCANPIXFoto: 

Lite enkelt kan man säga att rockens rötter härstammar från de svarta slavarna i USA under slutet av 1800-talet.

Det fanns nära fyra miljoner svarta i USA 1860 och nästan alla var offer för slavhandeln. Deras sånger ansågs öka arbetstakten på bomullsfälten och redan i början av 1900-talet existerar epitetet "blues". Oftast var det texter om svårmodigheter och förtryck.

Annons

Bluesen blev de svartas musik och firade stora triumfer främst runt Chicago- och deltaområdet, under den första halvan av seklet. Robert Johnson, Muddy Waters, Howling Wolf och John Lee Hooker skapade sig stora namn inom genren. Det är först under 40-talet som det blir en klar musikalisk gräns mellan blues, jazz, rhythm & blues och boogie woogie.

Den vita motsvarigheten till bluesen under denna tid var dock country.

Hank Williams blev länken mellan country och vit rock & roll som senare både Bill Haley och Elvis Presley kom att renodla.

Andra musikgenrer som gällde under 40- och halva 50-talet var swing och storband som Tommy Dorseys och Glenn Millers or-kestrar, lättsam smörsång med Bing Crosby, Frank Sinatra och Johnnie Ray samt den amerikanska folkmusiken där Woody Guthrie och Peter Seeger tidigt la grunden för kommande artister som för den då väldigt unge Robert Zimmerman… Men det skulle dock dröja över ett halvt sekel efter att den första grammofonskivan sett dagens ljus innan saker och ting började rulla på allvar, och innan epitetet "rock" fanns i var mans mun.

Orsaken var att de flesta artisterna under början av 50-talet var svarta medan skivköparna var vita. Ett stort problem naturligtvis i då tidens hudfärgssegregerade USA.

Därför var det således inte Big Joe Turner som fick den största kommersiella framgången med låten Shake, Rattle and Rollutan det var den vite Bill Haley och hans Comets som "stal" framgångarna.

Samma sak gällde Little Ric-hards debut Tutti Frutti1955, som i en smörig version med Pat Boone sög åt sig de vita skivköparna.

Rock & roll blev egentligen en variant av rhythm'n'blues, den genre som den svarte pianisten och sångaren Fats Domino så framgångsrikt ägnat sig åt nere i New Orleans.

Men det blev en vit man som myntade termen rock & roll, nämligen den amerikanske radiodiskjockeyn Alan Freed. Denne pionjär skapade redan 1951 en radioshow kallad The Moondog Rock & Roll House Party. Ett program som sägs vara grunden till Radio Luxemburgs senare succé, där Freed under 50-talet slog igenom även hos den europeiska publiken.

1954 släppte Bill Haley singeln Thirteen Women (And Only One Man in Town).

Annons

B-sidan var (We're gonna) Rock around the clock. En låt som redan 1952 hade spelats in av Sonny Dae & the Knights.

Med draghjälp av filmen Blackboard jungle(Vänd dem inte ryggen) med Glenn Ford året efter, så kom denna låt att bli alla tiders mest säljande rocksingel.

Rocken var född och en ny era inom musikvärlden skapad.

Peter Kronström

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons