Annons
Nöje

De gjorde Guernica tillsammans

Pablo Ruiz Picasso börjar måla tidigt under sin fars ledning i huset vid Plaza de Merceded i Málaga, tidigt får han stor uppmärksamhet och får ställa ut sina verk både i Madrid och Barcelona.
Nöje • Publicerad 12 november 2008
Dora Maar, teckning av Pablo Picasso, 2 mars 1937.
Dora Maar, teckning av Pablo Picasso, 2 mars 1937.Foto: 

1904 flyttar han för gott till Paris och det är där han möter och umgås med andra konstnärer liksom med författare, filosofer och politiker.

Picasso är känd för att arbeta enormt, året innan han flyttar till Paris, återvänder han till Barcelona och målar över 50 bilder på fjorton månader.

Annons

Han är passionerad och betagen av sitt arbete, men lika stor passion visar han skilda kvinnor.

1936 är ett avgörande år för Picasso, mitt i sommaren bryter det spanska inbördeskriget ut och Picasso tar ställning mot Franco som tack utnämns han av republikanerna till direktör för Pradomuseet.

1936 träffar han den kvinnliga fotografen Dora Maar från Jugoslavien, hon hade gått på målarskola i Paris men bytte inriktning och utbildade sig till fotograf. Hon blev framstående och en av fotokonstens kvinnliga pionjärer. Hennes riktiga namn var Dora Enriqueta Markovich.

Hon tillhörde surrealisterna och umgicks flitigt med både tänkare och poeter. I hennes kretsar fördes det vid allmänna möten och vid restaurangbesök livliga diskussioner om den politiska utvecklingen i Europa och det mörker som började att sprida sig till allt flera länder.

Dora Maar finns på flera av Picassos bilder, i randig blus och på plagen och i en olja från 1937 som heter Dora Maar så exponeras hennes skönhet både i profil och enface och bilden är en komposition av lugn och harmoni. Från samma år är den uttrycksfulla oljan Gråtande kvinna.

Dora Maar förekommer alltså under deras närmare tio år långa förhållande i flera av Picassos mest betydande bilder.

Men det är vid tillkomsten av hans storverk Guernica som hon störst betydelse. Hela tiden finns hon vid hans sida och fotograferar de olika etapperna av målningens tillkomst och dessutom deltar hon aktivt i själva skapelseprocessen.

Det är en stor väggmålning med måtten 349,3 X 776,6 cm och den beskriver bombningarna av Baskiens äldsta stad och dess kulturella centrum, bombningen varade trekvartstimme.

Picasso vill inte i första hand återskapa och skildra en historisk verklighet, han vill mera skildra hur händelsen påverkade hans psyke.

Allt detta han kände inför skriken, lidandet och skräcken och ett monument över det mörka i världen och som ett uttryck för människors ondska.

Annons

Picasso ser denna märkliga målning och mycket annat som han gör som ett angrepp på och försvar mot den egna fienden, målningen blir omstridd och sönderdiskuterad, nu hänger den som en nationalklenod på Pradomuseet i Madrid.

Det går att se den version av Gråtande kvinna, la femme qui pleure, från oktober 1937 som ett tillägg till Guernica efter skisser till gruppen moder-barn som finns till vänster i den stora målningen.

1943 möter Picasso den unga målarinnan Francoise Gilot två år senare köper han ett hus åt Dora Maar i Ménerbes i Luberon, där hade hon en bländande utsikt över vinfält, fruktodlingar och berget Mont Ventoux. Hon bodde där ensam under närmare femtio år, enbart på somrarna, resten av året vistades hon i Paris.

Jag vill inte påstå att Pablo är en uppmärksam och ömsint man i sin relation med Dora, men Dora bevarar sin kärlek till både honom och allt som hör ihop med honom, hon säljer inte av något av målningar, teckningar, lergodsbitar, pappersbitar, en blå scarf och inte ens en liten fågel. Och till detta kommer alla sparade egna verk. Auktionen efter hennes död 1997 var uppdelad i tio omgångar och inbringade den nätta summan av 320 miljoner kronor.

Britt Ståhlberg Norée har skrivit en underhållande och noggrann bok, det jag uppskattar mest är hennes tidshistoriska utblickar och hennes omsorg om meningssammanhang.

Bo Bjelvehammar
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons